Nikolaj Majorov klar för OS-final. (Foto: Maria Jangbro)

Majorov till OS-final: Glädje och lättnad

Nikolaj Majorov är klar för final i OS-debuten efter ett lyckat kortprogram natten till tisdag svensk tid. Han gick ut som åkare nummer två och fick totalt 78,54, några poäng från säsongsbästa.

- Jag känner en enorm glädje och lättnad. Det är som att jag kastat av mig en ryggsäck på 500 kilo. Det har varit en tuff säsong och nu är jag vidare till final i OS. Drömmen har blivit verklighet, det är större än att vinna på Triss, säger Nikolaj Majorov efter sitt åk som tog honom till final.

Efter sitt åk bröt Nikolaj Majorov ut i glädjetårar på den Olympiska isen i Capital Indoor Stadium. Känslorna var många efter ett bra åk.

- Nikolaj gjorde ett fantastiskt bra åk och presterade så fint under den stora press det är att åka ett OS. Det var endast en liten miss på ena hoppet, annars satt allt väldigt bra. Han tog de poäng som han kunde ta och nu ser vi fram emot finalen, säger sportchef Anna Burwall på plats i Peking, Kina.

Nikolaj Majorov berättar att han föreställde sig att han var hemma i Himmelstalundshallen i Norrköping och skulle köra ett träningspass när han åkte ut på isen i Peking.

- Jag var otroligt nervös och att mentalt tänka att jag körde en vanlig träning hjälpte mig. Efter att jag landat efter sista hoppet var jag närvarande på OS-isen igen, säger Nikolaj Majorov.

Han är otroligt tacksam för allt stöd och pepp han har fått från hela Konståkningssverige. Direkt efter åket hade han över 300 grattis-meddelanden och 600 nya följare i sociala medier. Och han hoppas att han framgångar på OS kan få ännu fler att få upp ögonen för konståkning.

Nu laddar Nikolaj inför torsdagens final. I dag tisdag är det vilodag, men imorgon onsdag är det träning igen inför finalen.

- Tävlingen börjar redan nio på morgonen kinesisk tid, så vi behöver ställa klockan på fyra på morgonen. Eftersom alla tävlingar är så tidigt så har vi hela tiden haft den dygnsrytmen här nere. Väl ute på isen är det bara för Nikolaj att njuta och visa vad han kan, det är inte många åkare som har tagit sig ända till en OS-final i konståkning. Konkurrensen är stentuff, säger Anna Burwall.

Här hittar du hela resultatlistan från herrarnas kortprogram.

Herrarnas final avgörs natten till torsdag, kl 02:30 svensk tid. Nikolaj har startnummer 5 och åker sin friåkning ca kl 03:09.

Konståkning är en idrott för alla - från ung till gammal, lek och motion - till tävling och uppvisning. I konståkning kombineras fysisk träning med mental styrka och kreativitet. Alltid med målet att de aktiva ska växa som idrottare och människor. Alla är välkomna till svensk konståkning. Svenska Konståkningsförbundet är ett av Sveriges snabbast växande idrottsförbund med 145 föreningar och 38 650 medlemmar (september 2020).

Kontakter