Majorov tog svensk plats till OS i konståkning

Majorov tog svensk plats till OS i konståkning

Sverige kan skicka en herrkonståkare till OS i Sotji nästa år. Det tack vare att Alexander Majorov tog en 18:e plats vid VM i kanadensiska London. Han lyckades med hela åtta trippelhopp i sitt friåkningsprogram, men föll i försöket på kvadruppel toeloop.

Det var en tuff satsning av Luleåkillen i friåkningen. Kvadruppeln innehöll alla fyra varv, men fallet kostade ett antal poäng. Trots missen kom han igen starkt och landade samtliga övriga hopp. Hans fina stegsekvens belönades med högsta svårighetsgrad och flera andra element fick pluspoäng av domarna. Dessvärre fick två hopp i stället minus av domarna på grund av felaktiga upphoppsskär.

Friåkningen gav 135,97 poäng, och tillsammans med kortprogrammets 68,32 blev totalpoängen 204,29 poäng.

Den regerande världsmästaren Patrick Chan från Kanada försvarade sin titel med 267,78 poäng, Denis Ten från Kazakstan tog ett mycket överraskande silver (266,48), och Javier Fernandez tog med 249,06 poäng Spaniens första VM-medalj i konståkning någonsin.

Här är hela totalresultatet:

För kontakt och mer information:

Carina Skoog, sportchef och lagledare: 070-444 16 90
Per Adler, generalsekreterare: 0705 78 79 35