Nordiska Mästerskapen startar idag i Uppsala

Nordiska Mästerskapen startar idag i Uppsala

Tre olympier är på plats, två av svenskarna ska försvara sina guld. Drygt 80 konståkare från sju länder tävlar i klasserna ungdom, junior och senior. Idag invigs Nordiska Mästerskapen i konståkning, The Nordics, i Uppsala. Det är fri entré för besökare.

Sveriges två olympier Alexander Majorov och Viktoria Helgesson är i Uppsala för att försvara sina respektive guld från Nordiska Mästerskapen i fjol. Från Norge kommer Anne Line Gjersem, som med sitt deltagande i Sotji blev Norges första konståkare i OS på 50 år. Av de drygt 80 deltagarna är 24 svenskar. The Nordics är sedan ett par år öppet för fler länder än de nordiska i seniorklasserna.

The Nordics invigs idag kl. 17.00 i Metallåtervinningen Arena (tidigare Gränby ishall), Uppsala. Tävlingarna pågår till och med söndag.

Länk till livestreamning: https://83tv.solidtango.com/live
Schema, startordning och resultat: läs mer här->

Program i korthet
Torsdag: ungdomarnas korta program, invigning, juniorernas korta