Nu pågår ackrediteringen till Konståknings-VM

Nu pågår ackrediteringen till Konståknings-VM

Nu är det fem veckor kvar till VM i konståkning i Ericsson Globe Arena och ackrediteringen för media har öppnats. På grund av pandemin ser det dock annorlunda ut än vid ett vanligt VM. På grund av pandemin planeras tävlingarna att genomföras utan publik och med ett mindre antal journalister på plats. Men världens bästa åkare finns där och över 300 miljoner TV-tittare världen över kommer att kunna följa kampen om medaljerna på TV.

– För tävlande, tränare och personal som arbetar direkt i anslutning till tävlingarna kommer det att införas ett sk “bubbel-koncept”. Åkarnas hälsa och säkerhet kommer i första hand. De kommer att testas och isoleras på hotell och i arenan och inte träffa några personer utanför bubblan. Det innebär också att intervjuer med journalister kommer att ske digitalt - vare sig journalisten är på plats i arenan eller deltar via länk, säger Ulrika Molin, projektledare för VM.

International Skating Union (ISU) och den svenska organisationskommittén har de senaste månaderna arbetat intensivt för att säkerställa att det finns gott om möjligheter för media som vill täcka mästerskapen - trots att vi befinner oss i en pandemi. Det kommer därför att vara mycket strikta riktlinjer för alla som kommer till arenan.

Med detta i åtanke kommer det att finnas två typer av mediaackrediteringar för de som vill bevaka mästerskapet:

• Ett begränsat antal journalister och fotografer kommer att få ackreditering till arenan. Dessa platser är utanför “bubblan” och innebär flertalet restriktioner.
  • Innehavare av remote-ackreditering kommer inte att ha tillgång till arenan men kommer att kunna täcka evenemanget virtuellt.

Detaljer kring ackreditering finns i detta dokument: https://isu.org/media-centre/accreditations/media/accreditations-figure-skating/25493-media-info-2021-ver5-1/file

Att resa till Sverige under pandemin
Det är upp till varje medierepresentant att säkerställa att man har rätt att resa in i landet och med rätt intyg och covid-tester.

Det finns inreserestriktioner från många länder och det undantag som finns för idrottsutövare i internationella idrottstävlingar inte omfattar media som bevakar tävlingarna.

På den svenska polisens hemsida finns aktuell information: https://polisen.se/en/the-swedish-police/the-coronavirus-and-the-swedish-police/travel-to-and-from-sweden/

För att resa in i Sverige finns det undantag för elitidrottare och tränare som ska delta i mästerskap. Journalister och fotografer är inte inkluderade i detta undantag. ISU och orgsanisationskommittén kan heller inte utfärda några intyg.

FRÅGOR OCH SVAR

Hur många journalister kommer att få ackreditering till arenan?
Vi vet inte exakt antal i dagsläget, men det handlar om max 50 per tävling.

Vilka journalister kommer att erbjudas ackreditering till arenan?
Medier från arrangörslandet är prioriterade.

Finns det begränsningar i antalet remote-ackrediteringar?
Nej, alla som är verksamma journalister kan ansöka om remote-ackreditering.

Vilka regler gäller för att resa in i Sverige?
Den svenska polisen uppdaterar denna sida (på engelska) löpande:

Det finns undantag för inreseförbud för elitidrottare. Finns det några undantag för journalister?
Nej, journalister eller fotografer som ska bevaka ett mästerskap kvalificerar INTE för undantaget som gäller elitidrottare på internationella evenemang.

Konståkning är en idrott för alla - från ung till gammal, lek och motion - till tävling och uppvisning. I konståkning kombineras fysisk träning med mental styrka och kreativitet. Alltid med målet att de aktiva ska växa som idrottare och människor. Alla är välkomna till svensk konståkning. Svenska Konståkningsförbundet är ett av Sveriges snabbast växande idrottsförbund med 145 föreningar och 38 650 medlemmar (september 2020).