Örebro tredje kommun med konståkningshoppsele

På fredag den 16 september blir Örebro Sveriges tredje kommun med konståkningshoppselen NoFall. Konståkningshoppselen underlättar när åkare ska träna precision i hopp av olika svårighetsgrader.

Installationen NoFall är en rundbana i ishallens tak med en hoppsele som ger åkarna möjlighet att träna med hoppselen över hela isbanan, vilket är unikt med NoFall. Genom att använda konståkningshoppselen kan konståkare och tränare tillsammans träna rotation och precision i hopp av olika svårighetsgrader. På fredag invigs konståkningshoppselen i Örebro.

– Konståkning är en sport på stark frammarsch i Sverige, inte minst i Örebro, där det finns två konståkningsföreningar: Konståkningsklubben Lutz samt Örebro Konståkningsklubb. De aktiva tävlingsåkarna i båda föreningarna är seriöst satsande ungdomar. Det är glädjande att vi har kunnat bygga den nya ishallen på Trängens IP utifrån de speciella behov som konståkningen har med bland annat den unika hoppselen, men där även ishockeyn kan träna och spela matcher, säger Susann Pettersson, enhetschef för Bad & Idrottsenheten vid Örebro kommun.

Örebro kommun blir den tredje i Sverige som har NoFall. Sedan tidigare finns den i Älta och Lerum.

– Det är mycket glädjande att Örebro tar chansen att installera en hoppsele när de nu bygger om sin ishall. Jag är säker på att allt fler kommuner följer efter och upptäcker att ishallen får en dimension till, säger Mari Anzén, som ligger bakom idén med hoppselen.

NoFall har dessutom skrivit ett samarbetsavtal med Svenska Konståkningsförbundet.

– Här har vi fått en produkt som kan komma att innebära en ”aha-upplevelse” för många aktiva och som jag personligen tror kan komma att betyda väldigt mycket för sportens utveckling i Sverige, säger Per Adler, generalsekreterare på Svenska Konståkningsförbundet.

Under Svenska Konståkningsförbundets Convention, som går på Bosön i helgen, deltar representanter från Sveriges konståkningsklubbar i en utbildning om konståkningshoppselen. I utbildningen medverkar också den flerfaldiga svenska mästaren Kristoffer Berntsson.

För mer information om NoFall, kontakta:
Mari Anzén, NoFall, 070-7176720

För mer information om invigningen i Örebro, kontakta:
Susann Pettersson, Enhetschef Bad & Idrott i Örebro kommun, 019-21 62 19

För mer information om Svenska Konståkningsförbundet:
Per Adler, generalsekreterare Svenska Konståkningsförbundet, 08- 699 64 25