OS-silvermedaljörer gästar Stockholm i påsk

OS-silvermedaljörer gästar Stockholm i påsk

Långfredagen den 2 april gästas Stockholm och konståkningsshowen Stockholm Ice i Ericsson Globe av nyblivna OS-medaljörer från Vancouver. En av dessa är nyblivne silvermedaljören och Europamästaren Jevgenij Plushenko (bilden). Dessutom deltar Adrian Schultheiss, som i OS-finalen natten till fredag blev förste nordiske åkare att klara en kvadrupel, och förste svensk att nå över 200 poäng.

Stockholm Ice blir en färgsprakande show i världsklass.  Biljettförsäljningen börjar närma sig 5 000 till premiären av denna uppvisning som är tänkt att bli ett årligt återkommande evenemang.

Ryske Jevgenij Plushenko vann OS-guld i Turin 2006. Sedan slutade han med konståkning. Vid EM i Tallinn, januari, gjorde han comeback - och vann! Många minns honom säkert också från Rysslands vinnande bidrag i Eurovision Song Contest 2008. I natt svensk tid gick han en hård kamp för att försvara sitt OS-guld, men fick trots sin överlägsenhet i hoppstyrka ge sig mot amerikanen Evan Lysacek.

Det tyska paret Aljona Savchenko och Robin Szolkowy blev häromdagen olympiska bronsmedaljörer. Savchenko och Szolkowy saknade just en OS-medalj till samlingen av internationella meriter. Världsmästare (2008, 2009) och Europamästare (2006, 2007, 2008), samt silver på nyligen avslutade EM, finns sedan tidigare på meritlistan.

Andra världsartister som den svenska publiken kan njuta av långfredagen den 2 april på Ericsson Globe är bland andra dubble världsmästaren Stéphane Lambiel, Schweiz, och paret Tatiana Volosozhar och Stanislav Morozov, Ryssland, EM-fyra senast, samt Finlands hetaste konståkare, Kiira Korpi, också hon EM-fyra i Tallinn. Dessutom kan publiken njuta av Adrian Schultheiss, som körde upp sig från en 22:a till en 15:e plats i det fria programmet under OS. Han lyckades som förste nordiska åkare med en kvadrupel (fyra varv i luften) och blev förste svensk att ta sig över totaloängen 200 genom att få 200,44 poäng.

Övriga svenskar i konståkningsshowen Stockholm Ice är Kristoffer Berntsson, flerfaldig svensk mästare och topp-10 i Europa, Viktoria Helgesson, fyrfaldig svensk mästarinna, samt Team Boomerang, topp-10 i världen.

För mer information kontakta:
- Per Adler, generalsekreterare på Svenska Konståkningsförbundet, 070-578 79 35, per.adler@konstakning.rf.se

För mer info kring Stockholm Ice, vänligen se www.stockholmice.se