Rekordmånga svenska åkare på EM i konståkning i Helsingfors

Sverige representeras av fler åkare än någonsin i herrklassen på EM i konståkning i Helsingfors den 18 till 25 januari 2009.

Uttagna är:
Viktoria Helgesson, Tibro KK, två femteplaceringar på Golden Spin och Karl Schäfer Tränare: Christina Helgesson och Regina Jensson,
Kristoffer Berntsson, Landvetter KK, sjua på EM 2008, två åttondeplaceringar på GP-tävlingar denna säsong. Tränare: Andrea Dohany.
Alexander Majorov, Luleå KK, brons på Golden Spin denna säsong. Tränare: Alexander S och Irina Majorov
Adrian Schultheiss, Göteborgs KK, sexa på EM 2008, två sjundeplaceringar på GP-tävlingar denna säsong. Tränare: Evgueni Loutkov.

- Det är första gången någonsin som Sverige har tre platser på EM i herrklassen.  Detta beror på Kristoffers och Adrians sjätte- och sjundeplaceringar som de gjorde på förra årets EM.
- Det är bara tre europeiska länder som lyckats placera sig så bra på herrsidan så de får tre platser, Sverige, Ryssland och Frankrike. Ryssland och Frankrike har länge ansetts vara stora och framgångsrika konståkningsnationer, och nu har vi lika många deltagare i herrklassen som dem. Det känns väldigt positivt, säger Carina Skoog, sportchef och teamleader på EM.

- Svenska Konståkningsförbundets långsiktiga extra satsning tillsammans med klubbarnas och tränarnas satsning på våra åkare visar nu att våra åkare hela tiden tar nya kliv framåt mot den internationella toppen. Jag ser fram emot fina tävlingar i vårt grannland Finland och har stora förhoppningar att Viktioria, Adrian, Alexander och Kristoffer ska kunna prestera på topp. Det är en härlig trupp med stor potential som vi åker till Helsingfors med, avslutar Carina Skoog.

För mer information, kontakta gärna:
Carina Skoog, sportchef, Svenska Konståkningsförbundet, mobil:070 - 444 16 90,
 e-post: carina.skoog@konstakning.rf.se
Ingrid Kyllerstedt, kommunikatör, Svenska Konståkningsförbundet, mobil: 070-29 39 534,
e-post:ingrid.kyllerstedt@konstakning.rf.se

För information om förbundet:
Per Adler, generalsekreterare, Svenska Konståkningsförbundet, mobil: 070-578 79 35,
e - post: per.adler@konstakning.rf.se
Maria Meyer Martins, ordförande, Svenska Konståkningsförbundet, mobil: 0739 - 83 33 73,
 e-post:ordf.skatesweden@glocalnet.net

Svenska Konståkningsförbundets hemsida: www.skatesweden.se