Josefin Taljegård och Andreas Nordebäck gör säsongspremiär i helgens Challengertävling Finlandia Trophy som avgörs i Esbo, Finland.

Säsongspremiär för Josefin Taljegård och Andreas Nordebäck i Finlandia Trophy

Denna vecka avgörs Challengertävlingen Finlandia Trophy i Esbo, Finland. På plats i Esbo finns Josefin Taljegård och Andreas Nordebäck som båda gör säsongens första tävling.

- Säsongspremiärer är alltid spännande. Både Andreas och Josefin såg starka ut redan vid landslagssamlingen i slutet av augusti och med ytterligare drygt en månads träning kommer de väl förberedda in i tävlingen. Fokus som alltid är givetvis att sätta de tekniska elementen men i första tävlingen handlar det också mycket om att få ett utgångsläge för säsongen. Hur fungerade programmen och vilka justeringar behöver göras. Jag ser fram emot att se dem båda i Esbo, säger Anna Burwall, sportchef, Svenska Konståkningsförbundet.

Regerande svenske mästaren Andreas Nordebäck hade sitt stora internationella genombrott förra säsongen med två pallplatser i Challengerserien och en niondeplats på EM. Hans tidigare framgångar har väckt stor uppmärksamhet inom konståkningsvärlden.

- Andreas imponerade stort i sin första säsong som senior internationellt. Han är tekniskt duktig och har under sommaren jobbat hårt för att höja även den konstnärliga delen. Han har två nya program denna säsong och det ska bli roligt att se dem på tävling. Förra året tog han klivet upp på pallen i just Finlandia och sätter han sina svårigheter kan han blanda sig i medaljstriden även i år.

I damklassen representeras Sverige av Josefin Taljegård som är en av landslagets mest rutinerade åkare med starter i EM, VM och OS.

- En av Josefins största styrkor är hennes närvaro och presentation på tävling. Hon har mycket rutin med sig in i tävlingssammanhang och sätter hon de tekniska elementen under tävlingarna i Esbo kan det räcka långt.

Finlandia Trophy som avgörs i Esbo, Finland, är en av nio deltävlingar i ISU:s Challengerserie, där varje tävling ger möjlighet för åkarna att plocka världsrankingpoäng och kvalpoäng till kommande mästerskap. Tävlingarna inleds på fredagen med kortprogram för herrar och damer. Friåkningen för herrar avgörs på lördag och för damerna på söndag.

På plats i Esbo finns även Katarina Henriksson som är uttagen domare och Sara Agnafors som är uttagen av ISU som TS.

Följ Andreas Nordebäck och Josefin Taljegård i Finlandia Trophy

• Svenska hålltider

Fredag 6 oktober
    Herrar kortprogram 14:10 (svensk tid)
    Damer kortprogram 17:10 (svensk tid)

Lördag 7 oktober
    Herrar friåkning 15:00 (Svensk tid)

Söndag 8 oktober
    Damer friåkning14.45

Foto: Maria Jangbro/emjo-eyes.photography

Konståkning är en idrott för alla - från ung till gammal, lek och motion - till tävling och uppvisning. I konståkning kombineras fysisk träning med mental styrka och kreativitet. Alltid med målet att de aktiva ska växa som idrottare och människor. Alla är välkomna till svensk konståkning. Svenska Konståkningsförbundet är ett av Sveriges snabbast växande idrottsförbund med 145 föreningar och 38 650 medlemmar (september 2020).

Relaterat innehåll