Säsongspremiär för konståkningens Grand Prix tävlingar

Säsongspremiär för konståkningens Grand Prix tävlingar

Fyra svenska deltagare; två damer och två herrar. Sex deltävlingar innan GP-finalen i Quebec, Kanada den 9-10 december. Fullt fokus hos de uttagna landslagsåkarna. Först ut är systrarna Viktoria och Joshi Helgesson från Tibro som tävlar i Skate America helgen den 22-23 oktober.

Viktoria och Joshi Helgesson lämnade Sverige i tisdags och är nu framme i Ontario, Kalifornien/USA väl förberedda och laddade inför tävlingen. Tillsammans med sin tränare Christina Helgesson och domaren Susanne Wahlström, är de plats några dagar före tävlingsstarten för att acklimatisera sig till tidsskillnaden.

Det är tio damer som gör upp om medaljerna i tävlingen på lördag kväll och söndag eftermiddag (amerikansk tid). I damklassen deltar bland andra trefaldiga Europamästarinnan Carolina Kostner, Italien och den flerfaldiga JVM-medaljören Caroline Zhang, USA.

Carina Skoog, Svenska Konståkningsförbundets Sportchef berättar:

- Viktoria och Joshi har förberett sig mycket väl under sommaren och hösten och har en bra internationell tävling med sig från Nebelhorn Trophy i Tyskland i september. De är på plats i USA nu och fortsätter med de sista träningarna inför lördagens kortprogram som startar kl. 05:25 söndag morgon svensk tid, informerar Carina och fortsätter:

- Extra roligt är förstås att Eurosport sänder GP-tävlingarna! Tyvärr inte damernas kortprogram den här gången, men vi får se damernas friåkning live sent på söndag kväll med start kl. 23:45 svensk tid, vilket blir mycket spännande, avslutar Carina.

Alexander Majorov, Luleå tävlar i Skate Canada, Kanada den 29-30 oktober samt i Trophée Eric Bompard i Frankrike den 18-19 november där även Viktoria Helgesson deltar. Adrian Schultheiss, Göteborg tävlar i NHK Trophy, Japan den 11-13 november.

För resultatrapportering från Skate America, klicka här: http://www.isuresults.com/events/fsevent00011290.htm

För mer information om GP-tävlingen i USA, kontakta Sportchef Carina Skoog på carina.skoog@konstakning.rf.se eller 070-444 16 90

För mer information om Svenska Konståkningsförbundet, kontakta Generalsekreterare Per Adler på per.adler@konstakning.rf.se eller 070-070-578 79 35