Skadan stoppar inte konståknings-Joshi

Skadan stoppar inte konståknings-Joshi

Konståkaren och EM-tian Joshi Helgesson från Tibro har åkt på ett bakslag; början på en stressfraktur på vänster vadben. Sommarens träningsfokus på att utveckla två nya program och att få in den viktiga trippel-trippelkombinationen.

Formkoll: Joshi Helgesson

I tre veckor tvingas Helgesson, som gjorde en mycket bra fjolårssäsong, hålla sig borta från isen, sedan blir det en ny koll vad som har hänt med benet. Men när vi når henne låter hon inte särskilt bekymrad.

- Jag tränar på gymmet för att hålla konditionen uppe. Men självklart är det tråkigt att inte kunna åka, säger hon.

Årets säsong är särskilt viktig eftersom VM avgör hur många åkare Sverige kan skicka till OS i Sotji 2014. Joshi Helgesson har sin storasyster Viktoria Helgesson att tampas med, helst ser Joshi Helgesson att den som tävlar vid VM i mars kommer bland de första tio och därmed tar två platser till OS för Sverige.

Sommarren tillbringade hon just tillsammans med storasyster Viktoria, till viss del i Chicago, USA. Joshi Helgesson har i år två nya program, där kortprogrammet innehåller en tämligen ny stil för Tibrotjejen som gjort sig känd för sin energifyllda, dynamiska åkning.

- Det är annorlunda. Jag är en fågel, det är lugnt och fint men ända starkt. Jag har fått öva mycket framför spegeln för att få till rätt ansiktsuttryck. Långa är mer som jag brukar vara, till musik från filmen Burlesque. I båda programmen känns det som det är högre svårighetsgrad, med kortare ansats till hoppen.

Av de fem konstnärliga komponenterna som domarna använder för att bedöma konståkning har Joshi Helgesson siktat in sig särskilt på att höja två, skridskotekniken och sammanbindade steg. Hon hoppas kunna se skillnad redan vid första tävlingen för säsongen.

- Och så vill jag naturligtvis klara hoppen och få level 4 på alla piruetter.

Fem snabba frågor till Joshi

Favorithopp?

- Lutz.

Något du alltid gör när du tävlar?

- Mamma (tränare Christina Helgesson) berättar alltid roliga historier innan uppvärmningen. Jag blir lite lugnare då, haha.

Ditt livs bästa åk?

- Långprogrammet på junior-VM i år. Eller Skate America för två år sedan.

En sak dina tränare alltid tjatar på dig om?

- Fart!

Vad önskar du dig allra mest av den kommande säsongen?

- Två platser till OS.

För kontakt med Joshi Helgesson:
Carina Skoog, sportchef Svenska Konståkningsförbundet: 0704-44 16 90
Per Adler, generalsekreterare Svenska Konståkningsförbundet: 0705-78 79 35