Josefin Taljegård vann damernas SM-final.

SM i Konståkning: Guld till Josefin Taljegård

Josefin Taljegård, Västra Frölunda KK, stod för en fullträff när damernas SM-final avgjordes idag i Norrköping. Taljegård tog guldet före Julia Brovall, Tibro KK, och Nina Fredriksson, Föreningen Solna Konståkning.

- Jättekul att vinna SM-guldet och att få åka här inför den svenska publiken. Det är alltid lite extra nervöst på hemmaplan, men jag vände det till min fördel och var väldigt bestämd på att klara mina grejer, säger Josefin Taljegård.

Josefin Taljegård (Västra Frölunda KK) gick ut sist i damernas final efter att ha varit i ledning efter fredagens kortprogram. Taljegård var säkerheten själv och levererade en fullträff till friåkning med fem trippelhopp och högsta nivåer i samtliga piruetter och steg. Med totalpoängen 181,84 tog Taljegård hem guldet. Silvret gick till Julia Brovall (Tibro KK) på 160,87 poäng och med 151,42 poäng knep Nina Fredriksson (Föreningen Solna Konståkning) bronset.

Länk till resultatlistan

Foto: Maria Jangbro

Konståkning är en idrott för alla - från ung till gammal, lek och motion - till tävling och uppvisning. I konståkning kombineras fysisk träning med mental styrka och kreativitet. Alltid med målet att de aktiva ska växa som idrottare och människor. Alla är välkomna till svensk konståkning. Svenska Konståkningsförbundet är ett av Sveriges snabbast växande idrottsförbund med 145 föreningar och 38 650 medlemmar (september 2020).