SM i Konståkning: Sveriges bästa åkare gör upp om mästerskapsmedaljerna

SM i Konståkning: Sveriges bästa åkare gör upp om mästerskapsmedaljerna

Den 15 till den 18:e december arrangeras SM i konståkning 2022 i Borås. I startfältet finns Sveriges OS och VM-åkare samt nya heta utmanare. Till SM kommer också de svenska paråkarna, tvillingarna John och Greta Crafoord.

- Det är oerhört roligt att våra absolut bästa åkare samlas i Borås under tre späckade tävlingsdagar. Vi har både våra meriterade VM och OS-åkare på plats, men också en yngre generation som utmanar. Kampen om SM-medaljerna kommer bli spännande att följa, säger Camilla Fredman, tävlingsansvarig på Svenska Konståkningsförbundet.

Genom tvillingarna John och Greta Crafoord har Sverige för första gången på länge ett par som tävlar i paråkningen. Syskonen Crafoord bor och tränar i Holland under ledning av Aljona Savchenko, som efter att ha tagit OS-guld för Tyskland i paråkning under OS 2018 nu är tränare.

På SM i Borås finns cirka 75 åkare från hela Sverige på plats. Åkarna har genom resultat från nationella serietävlingar i Elitserie och Ungdomsserie under hösten kvalificerat sig till SM.

- Det är ett bra startfält på SM i år. Landslagsåkarna har haft en stark internationell tävlingssäsong denna höst med flera medaljer på både junior- och seniorsidan. Och vi har under hösten också sett flera åkare i de nationella serierna prestera starkt och kanske kan de utmana om högre placeringar. Ser verkligen fram emot att årets SM-tävlingar, säger Anna Burwall, sportchef Svenska Konståkningsförbundet.

Om SM i Borås
      Tävlingarna inleds på torsdagen den 15 december och avslutas på lördagen den 17 december. Seniorer damer och herrar tävlar på fredag kväll (kortprogram) och lördag kväll (friåkning). 18 december är det medaljceremoni och uppvisning. SM i konståkning 2022/23 arrangeras av Borås Konståkningsklubb i samarbete med Svenska Konståkningsförbundet och Borås stad.

Officiell hemsida SM 2022

Följ SM via livestream

Pressackreditering SM i konståkning
      Välkommen till SM 2022 i Borås! Du som är reporter, fotograf eller har en annan funktion inom media är välkommen att ansöka om ackreditering. Vänligen skicka in nedanstående punkter via e-post till anna.l.sundkvist@skatesweden.se. Beviljad ackreditering hämtas i huvudentrén i Borås Ishall (Armbågavägen 6, 506 30 Borås).

• Namn
      • Kategori (t.ex. reporter, fotograf)
      • E-postadress
      • Mobilnummer
      • Arbetsgivare/uppdragsgivare
      • Syfte
      • Dag/dagar du planerar att vara på plats

Regioner

Konståkning är en idrott för alla - från ung till gammal, lek och motion - till tävling och uppvisning. I konståkning kombineras fysisk träning med mental styrka och kreativitet. Alltid med målet att de aktiva ska växa som idrottare och människor. Alla är välkomna till svensk konståkning. Svenska Konståkningsförbundet är ett av Sveriges snabbast växande idrottsförbund med 145 föreningar och 38 650 medlemmar (september 2020).

Anna L Sundkvist

Kommunikation 072-525 87 43