14 till den 17:e december arrangeras SM i konståkning i Norrköping. Sveriges bästa åkare finns på plats för att göra upp om mästerskapsmedaljerna.

SM i Konståkning: Sveriges bästa åkare gör upp om medaljerna i ett historiskt mästerskap

Om två veckor, den 14 till den 17:e december, arrangeras SM i konståkning i Norrköping. 2024 års mästerskap är historiskt då det är första gången som SM avgörs i samtliga fyra discipliner på seniornivå - damer, herrar, par och isdans.

- Vi ser fram emot tre spännande tävlingsdagar i vad som är ett historiskt mästerskap. Vi har tävlande med i damer, herrar, par och isdans på seniornivå vilket är första gången någonsin. Det är oerhört roligt att våra absolut bästa åkare samlas i Norrköping och kampen om SM-medaljerna kommer bli spännande att följa, säger Camilla Fredman, tävlingsansvarig på Svenska Konståkningsförbundet.

SM-veckan 2023-2024, Svenska mästerskapen 2024 arrangeras, 14-17 december av Norrköpings Konståkningsklubb i samarbete med Svenska Konståkningsförbundet och Norrköpings kommun. Mästerskapen avslutas på söndagen med den officiella medaljceremonin och en show med Norrköpings Konståkningsklubbs åkare, där även medaljörer i SM medverkar med uppvisningar.

- Att som förening få arrangera ett SM visar på mångårigt arbete med att bygga upp en stabil verksamhet med stort hjärta och engagemang för konståkning. Vi är otroligt stolta över att ha ett isdanspar och en deltagare i singel på tävlingen och ser också fram emot att få välkomna konståkare från hela landet till Norrköping och vår hemmaarena Himmelstalundshallen. Vi ser fram emot att tillsammans skapa en minnesvärd upplevelse för alla deltagare och besökare, säger Sharre Chizarie ordförande i Norrköpings Konståkningsklubb.

- Jag är stolt över att välkomna de svenska mästerskapen i konståkning, och vi kommer att arbeta hårt för att skapa en gästvänlig och minnesvärd upplevelse för alla deltagare och besökare. Det blir också en möjlighet för unga idrottare här att inspireras och lära av landets bästa, säger Päivi Johansson (M), ordförande kultur- och fritidsnämnden i Norrköping.

På SM i Norrköping finns cirka 80 åkare från hela Sverige på plats. Åkarna har genom resultat från nationella serietävlingar och internationellt tävlande under hösten kvalificerat sig till SM. I startfältet ser vi bland andra olympiern Josefin Taljegård och Sveriges två nya isdanspar. Ett av dessa består av Nikolaj Majorov som under våren 2023 lämnade sin karriär inom singel och tillsammans med sin partner Milla Ruud Reitan inledde en satsning på isdans. Paret har imponerat stort i sin första säsong tillsammans och uppnått kvalpoäng för deltagande i VM. Om de blir uttagna är det första gången sedan 1982 som Sverige har ett isdanspar med på VM.

- Svensk konståkning är starkare än någonsin i modern tid. Våra landslagsåkare har under hösten visat fina resultat internationellt och på hemmaplan ser vi att det kommer åkare som kan utmana. Vi har dessutom i år även två isdanspar på seniornivå som tagit kvalpoäng för internationella mästerskap. Sverige kommer därmed kunna delta i samtliga discipliner på EM och VM. Jag ser verkligen fram emot att följa SM-tävlingarna i Norrköping, säger Anna Burwall, sportchef på Svenska Konståkningsförbundet.

Om SM 2024
SM-veckan 2023-2024 innehåller Ungdoms-SM i paråkning och singel, JSM i singel, SM i paråkning, isdans och singel. Det är mästerskapen för 2024 som avgörs, trots att tävlingarna äger rum i december 2023. Tävlingarna inleds på torsdagen den 14 december och avslutas på lördagen den 16 december. Seniorer par, isdans, damer och herrar tävlar på fredag kväll (kortprogram) och lördag eftermiddag/kväll (friåkning). 17 december är det medaljceremoni och uppvisning. SM-veckan i konståkning 2023/24 arrangeras av Norrköpings Konståkningsklubb i samarbete med Svenska Konståkningsförbundet och Norrköpings kommun.

Pressackreditering SM i konståkning: https://www.skatesweden.se/sm/...

Officiell hemsida SM: https://www.skatesweden.se/sm

Följ SM via livestream: https://solidsport.com/skatesw...

Konståkning är en idrott för alla - från ung till gammal, lek och motion - till tävling och uppvisning. I konståkning kombineras fysisk träning med mental styrka och kreativitet. Alltid med målet att de aktiva ska växa som idrottare och människor. Alla är välkomna till svensk konståkning. Svenska Konståkningsförbundet är ett av Sveriges snabbast växande idrottsförbund med 145 föreningar och 46 800 medlemmar (november 2023).

Anna L Sundkvist

Kommunikation 072-525 87 43