Stark säsongsdebut för svenska konståkare: Personbästa för Majorov

Stark säsongsdebut för svenska konståkare: Personbästa för Majorov

Svensk konståkning har inlett säsongen starkt. I den internationella tävlingen Finlandia Trophy i finska Esbo ligger Nikolaj Majorov på en fjärde plats efter kortprogrammet med ett nytt personbästa på 81,48. Och nyligen presterade Josefin Taljegård mycket bra i sin säsongsdebut i tyska Oberstdorf där hon tog en sjätteplats totalt.

- Det visar att svensk konståkning står sig bra i den internationella konkurrensen och det är självklart glädjande. Det är en hög standard på både tävlingarna och en stor del av världseliten finns på plats, säger Anna Burwall, tf sportchef på Svenska Konståkningsförbundet.

Nikolaj Majorov inledde säsongen i tävlingarna i Esbo med att ta personbästa och ligger inför det långa programmet som körs i dag, fredag på en fjärde plats.

- Tävlingen ingår i Challengerserien där världseliten deltar och de svenska prestationerna så här långt lovar gott inför kommande säsong. Jag vet att de svenska åkarna har kapacitet att ta en högre poäng i kommande tävlingar.

Josefin Taljegård går in i tävlingarna i Finlandia Trophy på lördag med sitt korta program. Och Nikolaj Majorov kör sitt långa program i dag fredag. Du kan följa tävlingarna i Finlandia Trophy via livestream.

Konståkning är en idrott för alla - från ung till gammal, lek och motion - till tävling och uppvisning. I konståkning kombineras fysisk träning med mental styrka och kreativitet. Alltid med målet att de aktiva ska växa som idrottare och människor. Alla är välkomna till svensk konståkning. Svenska Konståkningsförbundet är ett av Sveriges snabbast växande idrottsförbund med 145 föreningar och 38 650 medlemmar (september 2020).

Relaterat innehåll