Stockholm Ice nytt Globen-evenemang med konståkningens världsstjärnor

Stockholm Ice nytt Globen-evenemang med konståkningens världsstjärnor

Sverige och Ericsson Globe får ett nytt årligen återkommande evenemang med världsstjärnor: Stockholm Ice!

Minst fyra världsmästare i konståkning, varav en olympisk mästare, samt Sveriges bästa, intar Ericsson Globe långfredagen den 2 april för en konståkningsshow i absolut världsklass. Klara deltagare just nu är:

• Jevgenij Plusjenko, Ryssland (bilden): Olympisk mästare (2006), världsmästare (2001, 2003, 2004) och Europamästare (2001, 2003, 2005, 2006). Pluschenko gjorde comeback under hösten och siktar nu på OS-guld i Vancouver. Han är också känd från Eurovision Song Contest 2008, då han åkte skridskor på scenen under Rysslands vinnande bidrag.
  • Stéphane Lambiel, Schweiz: Olympisk silvermedaljör (2006) och världsmästare (2005, 2006). En av Pluschenkos svåraste konkurrenter om OS-guldet i Vancouver.
  • Aljona Savchenko och Robin Szolkowy (paråkning): Världsmästare (2008, 2009) och Europamästare (2006, 2007, 2008). Storfavoriter i OS i Vancouver.

Sverige representeras av Viktoria Helgesson (flerfaldig Svensk Mästarinna och Nordisk Mästarinna) Kristoffer Berntsson (flerfaldig Svensk Mästare, Nordisk Mästare och topp-10 i världen), Adrian Schultheiss (Svensk Mästare och Nordisk Mästare), samt Team Boomerang (topp-10 i världen i teamåkning)

Bakom evenemanget står Svenska Konståkningsförbundet och Stockholm Globe Arenas. Per Adler, generalsekreterare i Svenska Konståkningsförbundet och initiativtagare, säger:

- Vi är stolta och glada att kunna presentera världens främsta konståkare i Sverige. Det är extra roligt att vi lyckas lansera Stockholm Ice ett OS-år. Nu får publiken chansen att se storfavoriterna i OS live, i Ericsson Globe.

Biljetterna släpps måndagen den 14 december på ticnet.se, och hemsidan för evenemanget, stockholmice.se, kommer upp några dagar senare.

- För alla oss som älskar konståkning är det här definitivt Årets julklapp, säger Per Adler.

Maria Meyer-Martins, ordförande i Svenska Konståkningsförbundet, säger:

- Med VM i Göteborg 2008 väcktes svenskarnas intresse för att se konståkning live. Det är alltid uppvisningarna som blir slutsålda först, och med det här konceptet tillsammans med Ericsson Globe får alla konståkningsälskare för första gången i modern tid se dagens största konståkningsstjärnor på isen i Sverige.

Ninna Engberg, VD Stockholm Globe Arenas, säger:

- Vi är så glada över att kunna erbjuda ett nytt och nyskapande evenemang som Stockholm Ice i Ericsson Globe. Vår förhoppning är att det blir ett årligt återkommande evenemang som bjuder publiken på en färgsprakande show med konståkning av högsta internationella klass och en årlig publikfest för alla konståkningsälskare.

Det händer mycket kring konståkningen i Sverige just nu: SM, med hela Sverige-eliten på plats, arrangeras 17-20 december i Linköping.

För mer information kontakta:

- Per Adler, generalsekreterare Svenska Konståkningsförbundet, 0705-78 79 35, per.adler@konstakning.rf.se

- Patrik Tengwall, affärsutvecklare evenemang Ericsson Globe, 08-508 353 13, patrik.tengwall@globearenas.se