Stockholm Ice och Viktoria Helgesson i nytt samarbete för kvinnors hälsa med Alexandra Charles

Sveriges mest välmeriterade konståkerska Viktoria Helgesson blir ambassadör för att bidra till kvinnors hälsa.

Helgesson är som första idrottare utsedd till ambassadör för 1,6 & 2,6 miljonerklubben. Startskottet för hennes insats för kvinnors hälsa blir under den stora konståkningsgalan Stockholm Ice i Ericsson Globe den 2 april, då världseliten samlas. Delar av biljettintäkterna går då till klubbens kampanj Woman in Red.

Nyheten om ambassadörsskapet släpptes under måndagen, i samband med startskottet för Woman in Red. Det är 1,6 & 2,6 miljonerklubbens kampanj under devisen Kvinnohjärtat i fokus.

Aktivteter kommer att genomföras under Stockholm Ice den 2 april, då världsmästare ur samtliga fem discipliner kommer att visa konståkning av yppersta världsklass för sina fans. Flera av dem, bland andra Viktoria Helgesson, kommer direkt från VM i Tokyo och är därmed i högform.

Woman in Red kommer då att synas och på olika sätt samla in pengar. 1,6 & 2,6 miljonerklubbens 25 000 medlemmar kommer att erbjudas att köpa biljetter, och delar av dessa biljettintäkter kommer att gå till Woman in Red-kampanjen.

- Det känns fantastiskt kul att få vara ambassadör för detta, eftersom de arbetar med så viktiga frågor som kvinnors hälsa och forskning kring denna. Hälsa är en livsstil för mig och innebär att tänka på kost, motion och återhämtning. Det är förstås oerhört viktigt för mig i min idrott att jag håller mig frisk och mår bra, säger en stolt Viktoria Helgesson.

Hennes livsstil och person ska inspirera fler att leva rätt.

- Konståkning har alltid varit en favoritsport för mig. Den är estetiskt och fartfyllt – med både kraft och glamour. Viktoria är en målmedveten och charmerande ung kvinna och en god förebild för många. Vi är glada att hon är en av våra ambassadörer, säger Alexandra Charles, grundare av och ordförande i 1,6 & 2,6 mijonerklubben.

Det är det första samarbetet med ett idrottsevenemang, och båda parter är förväntansfulla.

- Med det här samarbetet tar vi ett helt nytt grepp inom svensk konståkning! Sporten har en och halv miljon intresserade i Sverige, varav flertalet är kvinnor, och tillsammans med Alexandra Charles och 1,6 & 2,6 miljonerklubben vill vi, genom samverkan i den internationella konståkningsshowen Stockholm Ice den 2 april, sätta fokus på området kvinnor och hälsa. Vi gläds verkligen åt att visa omvärlden att konståkningen kan bidra till forskningen kring detta otroligt viktiga ämne, säger Per Adler, generalsekreterare i Svenska Konståkningsförbundet, som är arrangör av Stockholm Ice tillsammans med Stockholm Globe Arenas.

1,6 & 2,6 miljonerklubben jobbar med att kvinnor ska ha bästa tänkbara livskvalitet och hälsa. Klubben förmedlar kunskap om kvinnors främsta fara, hjärt- och kärlsjukdomar, och givetvis alla andra sjukdomar som drabbar kvinnor - samt vad kvinnor kan göra för att undvika dessa.

Bildtext: Kvinnor i rött (fr v): Filippa Reinfeldt, Alexandra Charles, Viktoria Helgesson och Prinsessan Christina, fru Magnusson, som alla deltar i kampanjen Woman in Red.

Foto: Malin Bondeson

För mer information:
- Per Adler, generalsekreterare Svenska Konståkningsförbundets, 0705-78 79 35, e-post: per.adler@konstakning.rf.se

- Alexandra Charles, ordförande 1,6 & 2,6 miljonerklubben, 0708-28 09 11

- 1,6 & 2,6 miljonerklubben och den nu aktuella kampanjen Woman in Red  – med kvinnohjärtat i fokus http://www.1.6miljonerklubben.com

- Marie Lindqvist, kommunikationschef Stockholm Globe Arenas, 08-600 93 52,
e-post marie.lindqvist@globearenas.se

Konståkningsshowen Stocholm Ice i Ericsson Globe i korthet:
Världsmästare i samtliga fem discipliner kommer, bland andra paråkarna Savchenko & Szolkowy, Laura Lepistö och Sinead & John Kerr, som kommer direkt från VM. Dessutom deltar legendarerna Stéphane Lambiel och Evgeny Plushenko, OS-mästarinnan från 2006, japanskan Shizuka Arakawa och topprankade svenskar som vår nya ambassadör Viktoria Helgesson, Kristoffer Berntsson och Adrian Schultheiss, samt teamåkarna av världsklass med ett färskt SM-guld i bagaget: Team Surprise.