Stockholm värd för VM i Synkroniserad konståkning 2018

Stockholm värd för VM i Synkroniserad konståkning 2018

I helgen fattade ISU Council (International Skating Union) beslut om att förlägga VM i synkroniserad konståkning till Stockholm 2018. Bakom ansökan till världsmästerskapet i konståkningens lagsport Synkro står Svenska Konståkningsförbundet och Stockholms stad. Evenemanget kommer att äga rum på Hovet den 6-7 april 2018.

– Evenemang ger evenemang. I januari i år hölls EM i konståkning i Stockholm för första gången på nästan 70 år. Evenemanget blev en publiksuccé, vilket också banat väg för att Stockholm nu blir värd för världsmästerskapet år 2018. Med VM i synkroniserad konståkning kommer vi kunna erbjuda stockholmarna och tillresta möjligheten att ta del av sporten på plats och de framgångsrika svenska konståkarna möjlighet att tävla inför hemmapublik. Vi vet också att den här typen av evenemang väcker intresse för idrott bland barn och unga, och bidrar till att fler får upp ögonen för idrott, både i organiserad form men även när det gäller spontanidrotten, vilket är positivt, säger Emilia Bjuggren (s) arbetsmarknads- och idrottsborgarråd i Stockholms stad.

Det är tredje gången som Sverige blir värdland för ett VM i Synkroniserad konståkning, såkallat Synkro. Göteborg stod värd både 2005 och 2012. Sverige är sexfaldig världsmästare i denna konståkningens yngsta disciplin. Svenska Konståkningsförbundets beslut att fortsätta söka mästerskap tillsammans med Stockholm flyttar fram positionerna för huvudstaden som konståkningsdestination.

– Idag fick vi beskedet att Sverige erhållit VM i Synkroniserad konståkning 2018, med Stockholm som värdstad. Det är fantastiskt roligt! Efter ett mycket lyckat EM på Ericsson Globe i januari i år, med både sportsliga och publikmässiga framgångar, ser vi fram emot att samarbeta med staden och välkomna Stockholmarna och inresta att också få uppleva konståkningens lagsport på högsta nivå, säger Katarina Henriksson, ordförande Svenska Konståkningsförbundet.

I Sverige är konståkningen på frammarsch, i alla discipliner med undantag för paråkning och isdans, med mer än 140 klubbar och över 20 000 medlemmar. Stockholmsklubbarna utmärker sig med många duktiga juniorer som också tävlar internationellt. Synkroniserad konståkning finns i hela landet, med den största hubben i Västra Götaland, där också svenska landslaget, Team Surprise, finns.

– Stora internationella mästerskap blir en drivkraft för många, redan i unga år. Det ger motivation att fortsätta kämpa för att nå sina drömmar, varje dag. För att inspirera till att kämpa vidare behövs förebilder och tävlingar på hemmaplan. Vår förhoppning är att Synkron får ett starkare fästa i hela konståkningssverige, fortsätter Katarina.

Beslutet togs i helgen av ISU Council (International Skating Union) vid deras styrelsemöte i Geneve. VM i synkroniserad konståkning går av stapeln i Hovet den 6-7 april 2018.

Ömer Oguz, pressekreterare för Emilia Bjuggren
076-12 29 234, omer.oguz@stockholm.se

Lisa Nilsson, presskontakt, Svenska Konståkningsförbundet
070-722 84 64, lisa.nilsson@skatesweden.se

Ann-Charlotte Jönsson, PR Chef Stockholm Business Region
08-508 28 507, ann-charlotte.jonsson@stockholm.se

Lite kortfakta om Synkroniserad konståkning

Synkroniserad Konståkning är konståkningens lagsport. Det är konståkningens yngsta disciplin och sedan år 2000 arrangeras varje år ett officiellt VM i synkroniserad konståkning.

Ett tävlande lag består av 16 åkare på isen och upp till fyra reserver. Man tävlar med ett kortprogram och ett friåkningsprogram. Programmen består av olika element, såsom passeringar, hjul, cirklar, block och linjer, som vävs samman med olika friåkningsrörelser och steg. Även variationer i handfattningar bedöms av domarna.

Synkroniserad Konståkning startade i USA, men har spridits över världen. Redan 1954 organiserade Dr Richard Porter i Ann Arbor, Michigan, USA en grupp av konståkare till lag som åkte i formationer på isen. Den första officiella tävlingen i synkroniserad konståkning hölls på samma plats 1976. Den första internationella tävlingen ägde rum i Mölndal i Sverige 1989 med deltagande lag från sju olika länder.

Det första världsmästerskapet i Synkroniserad Konståkning, ISU World Synchronized Skating Championships, hölls år 2000 i Minneapolis, Minnesota, USA och vanns av Sverige. Vid VM benämns varje lag enbart med nationsnamn.

Guide till hur elementen i Synkroniserad Konståkning utförs hittar du här (observera att det tidigare hette teamåkning men idag är Synkroniserad Konståkning): http://www.svenskkonstakning.se/ImageVaultFiles/id_2419/cf_78/team_mediaguide.pdf

Här hittar du kortare instruktionsfilmer med några av elementen i Synkroniserad Konståkning: http://skatesweden.se/sv/konstakningensabc/synkroskola/

Läs mer om våra svenska topplag inom Synkroniserad Konståkning: http://skatesweden.se/sv/landslaget/