Nikolaj Majorov klar för VM-final. (Foto: Maria Jangbro)

Svenska framgångarna fortsätter: Nikolaj Majorov till VM-final

Nikolaj Majorov är klar för VM-final. I kortprogrammet som avgjordes idag i Montpellier, Frankrike, fick Nikolaj 79,36 poäng och han ligger på 19:e plats inför lördagens final.

- Jag är över lag nöjd. Det var självklart tråkigt att falla i min trippel flip, men det känns väldigt roligt att komma till final. Trippel axeln kändes svår, men jag lyckades ordna upp den i luften ändå. Piruetter och stegen var ju på högsta nivå, säger Nikolaj Majorov efter sitt åk.

Herrarnas final avgörs på lördagen. Till dess är det återhämtning som gäller för Nikolaj.

- Nu ska jag vila och återhämta mig och träna de hopp jag inte har i det korta programmet. Nu gäller det att kraftsamla inför finalen. Jag ska försöka njuta och prestera mitt allra bästa i det sista internationella mästerskapet för denna säsong.

Sportchefen Anna Burwall är imponerad av Nikolajs prestation i dag.

- Nikolaj åkte ett bra åk i dag. Tyvärr en miss i ett av hoppelementen men de övriga tekniska momenten gjorde han riktigt bra och han fick högsta svårighetsnivå i stegsekvensen och i alla piruetter. Hans presentation idag var den bästa jag sett honom göra i kortprogrammet. Så det bådar gott för lördagens final, säger Anna Burwall.

Leder tävlingen efter det korta programmet gör Shoma Uno, Japan, följd av sina landsmän Yuma Kagiyama och Kazuki Tomono.

Imorgon fredag är det dags för damernas final med Josefin Taljegård i startfältet. Josefin har startnummer 4 och kliver in på isen ca kl 18:30

Herrarnas final startar kl 10:55 på lördag.

Tävlingarna sänds på Viaplay/V sport Vinter/Tv10.

Här hittar du alla sändningstider.

Här hittar du tidsschema och startordning.

Konståkning är en idrott för alla - från ung till gammal, lek och motion - till tävling och uppvisning. I konståkning kombineras fysisk träning med mental styrka och kreativitet. Alltid med målet att de aktiva ska växa som idrottare och människor. Alla är välkomna till svensk konståkning. Svenska Konståkningsförbundet är ett av Sveriges snabbast växande idrottsförbund med 145 föreningar och 38 650 medlemmar (september 2020).

Kontakter