Svenska Konståkningsförbundet har beslutat att avsluta tävlingssäsongen 2019/2020

​Elitseriefinalen och all övrig tävlingsverksamhet ställs in resten av säsongen 2109/2020 enligt ett enhälligt styrelsebeslut 17 mars.

Mot bakgrund av den senaste tidens spridning av coronaviruset och de nya restriktioner från Folkhälsomyndigheten och regeringen, som kommunicerades vid presskonferens den 17 mars, har Svenska Konståkningsförbundets styrelse beslutat om att svensk konståknings aktiviteter inte ska bidra till ökad smittspridning.

– Med anledning av detta ställer vi in vår Elitseriefinal och samtliga övriga återstående tävlingar denna säsong. Vi är medvetna om och har full förståelse för att beslutet medför stor besvikelse för våra aktiva och stora utmaningar för våra föreningar, särskilt tävlingsarrangörer, och distrikt. Men vi är övertygade om att beslutet kommer mötas med full förståelse från alla aktiva och ledare utifrån rådande läge, säger Katarina Henriksson, ordförande i Svenska Konståkningsförbundet.

Elitseriefinalen är vid sidan om Svenska Mästerskapen den största svenska tävlingen i konståkning och arrangeras årligen som en avslutning på den gångna säsongen. Årets final skulle enligt plan arrangerats i Lerum 3-5 april.