Svenska VM-deltagarna i konståkning prioriterar Stockholm Ice i ny planering

Svenska VM-deltagarna i konståkning prioriterar Stockholm Ice i ny planering

I helgen görs nya individuella planer för alla de svenska VM-åkarna i konståkning för att topp formen till VM, som avgörs i Moskva 24 april-1 maj efter att ha flyttats från Tokyo. Helt klart redan nu är att alla åkare prioriterar konståkningsshowen Stockholm Ice på Ericsson Globe, 2 april.

- Planerna ska vara klara måndag morgon, med målet att ge varje åkare maximal uppladdning inför VM - och att även kunna delta i konståkningsshowen Stockholm Ice, som är en av de största höjdpunkterna på året för att öka intresset för konståkningen i Sverige, säger Carina Skoog, sportchef på Svenska Konståkningsförbundet.

Av de fyra VM-åkarna är det tre som åker i Ericsson Globe den 2 april, vilket varit bestämt sedan showen planerades i höstas: Viktoria Helgesson, Adrian Schultheiss och Alexander Majorov. Joshi Helgesson deltar inte.

Alexander Majorov säger till konståkningsportalen Skatesweden.se:

- Jag ser fram emot att få åka i samma show som all världsstjärnor, och främst då Evgeny Plushenko. Han är min stora idol. Jag skulle ställt upp och åkt Stockholm Ice även om det var VM redan nästa vecka. Showen på Ericsson Globe är en stor chans för mig och stör inte uppladdningen för VM!

Bland världsstjärnorna i Stocholm Ice märks, förutom Evgeny Plushenko, Ryssland, även dubble VM-guldmedaljören Stéphane Lambiel, Schweiz, årets EM-guldmedaljör Sara Maier, Schweiz, 2010 års EM-guldmedaljör, Laura Lepistö, Finland och ett av världens bästa teamåkningslag och tillika svenska landslaget i teamåkning, Team Surprise.