Svenskt brons i Finlandia Trophy

Svenskt brons i Finlandia Trophy

Andreas Nordebäck tog under fredagskvällen bronsmedalj i karriärens första seniortävling när Challengertävlingen Finlandia Trophy avgjordes i Esbo, Finland.

Finlandia Trophy ingår som en av tio tävlingar i Challengerserien. Varje tävling ger möjligheter för deltagande åkare att plocka världsrankingpoäng och kvalpoäng till kommande mästerskap.

Andreas Nordebäck stod för en sensationell seniordebut i Finlandia Trophy som avgjordes under fredagskvällen i Esbo, Finland. Inför friåkningen låg Nordebäck på en fjärdeplats och efter en nästintill felfri friåkning med bland annat två trippel axel stod det klart att han i karriärens första seniortävling tog brons.

- Det är otroligt roligt med en bronsmedalj för Andreas men det är framför allt hur han genomför denna tävling som imponerar på mig. Han har inlett säsongen starkt och fortsätter utvecklas både tekniskt och presentationsmässigt, säger Anna Burwall, sportchef.

Nikolaj Majorov gjorde säsongens första tävlingsstart och klättrade två platser i friåkningen till 7:e plats.

- Nikolaj kom i denna tävling inte riktigt upp i den tekniska nivå som han har kapacitet för. Presentationsmässigt gör han en bra tävling men tekniska misstag blir kostsamma. Trots detta åker han in på en 7:e plats vilket visar på hans kapacitet. Nu gäller det att få ihop helheten inför nästa tävling.

På lördag är det Josefin Taljegårds tur att göra säsongspremiär. Damernas kortprogram startar kl 13:40 och med startnummer 12 kliver Josefin Taljegård på isen ca 15:30. Följ tävlingarna via livestream.

Konståkning är en idrott för alla - från ung till gammal, lek och motion - till tävling och uppvisning. I konståkning kombineras fysisk träning med mental styrka och kreativitet. Alltid med målet att de aktiva ska växa som idrottare och människor. Alla är välkomna till svensk konståkning. Svenska Konståkningsförbundet är ett av Sveriges snabbast växande idrottsförbund med 145 föreningar och 38 650 medlemmar (september 2020).

Relaterat innehåll