Svenskt isdanspar imponerar internationellt och kvalificerar sig till landslaget

Det debuterande isdansparet Milla Ruud Reitan och Nikolaj Majorov imponerade stort i Nebelhorn Trophy som avgjordes i Oberstdorf, Tyskland, i helgen. I sin första tävling tillsammans klarade de inte bara poänggränsen för landslaget utan även en av de två tekniska kvalpoängerna till EM.

Milla Ruud Reitan och Nikolaj Majorov som åkt tillsammans sedan våren 2023 gjorde i Oberstdorf, Tyskland, sin första tävling tillsammans när Challengertävlingen Nebelhorn Trophy avgjordes i helgen. Totalpoängen 141,86 räckte till en 13:e plats i den hårda konkurrensen med bland annat förra säsongens silver- och bronsmedaljörer från EM. I den rytmiska dansen klarade paret den av Internationella Skridskounionen (ISU) fastställda tekniska kvalpoängen för deltagande i EM och de var nära att klara kvalgränsen även i fridansen.

-Det är en imponerande prestation från Milla och Nikolaj att redan i sin första tävling tillsammans vara på denna tekniska nivå. Isdans är en komplex disciplin inom konståkningen och att de kommit så här långt på den korta tid de åkt tillsammans bådar gott inför framtiden. I och med helgens resultat har de även kvalificerat sig till det svenska landslaget, och de kommer nu att representera Team Sweden, säger Anna Burwall, sportchef Svenska Konståkningsförbundet.

- Det var en otrolig känsla att göra vår första tävling tillsammans i Oberstdorf. Jag är stolt över hur långt vi har kommit och vi tar nya steg varje dag i vår utveckling. Att vi lyckades kvalificera oss för landslaget och att vi även tog den tekniska kvalpoängen i rytmiska dansen känns fantastiskt och vi ser verkligen fram emot nästa tävling, säger Nikolaj Majorov.

Nästa tävling för Milla och Nikolaj blir Challengertävlingen Budapest Trophy som avgörs i Budapest, Ungern, den 13-15 oktober.

Foto: Maria Jangbro/emjo-eyes.photography

Konståkning är en idrott för alla - från ung till gammal, lek och motion - till tävling och uppvisning. I konståkning kombineras fysisk träning med mental styrka och kreativitet. Alltid med målet att de aktiva ska växa som idrottare och människor. Alla är välkomna till svensk konståkning. Svenska Konståkningsförbundet är ett av Sveriges snabbast växande idrottsförbund med 145 föreningar och 38 650 medlemmar (september 2020).

Relaterat innehåll