Team-SM avgjort i Kungsbacka

Team-SM avgjort i Kungsbacka

Det var stor teamåkningsfest i Kungsbacka ishall i helgen då de svenska mästerskapen i teamåkning avgjordes. Trots att Surprise inte hunnit hem från Kina för att försvara sin titel så bjöds publiken på riktigt bra teamåkning. Läs mer på http://www.skatesweden.se

De nya mästarna i ungdomsklassen heter Team Harmony och de är från Ytterby konståkningsklubb. Harmony lyckades att slå tidigare nationellt obesegrade Team Bluebird från Landvetter. Med små marginaler och ett toppåk lyckades Harmony ställa sig högst upp på pallen redan i lördags då ungdomstävlingen hölls. Silver till Bluebird och brons till tjörntjejerna Seaflowers.

I juniorklassen har det varit jämt mellan regerande svenska mästarna Convivium och utmanarlaget Spirit under hela säsongen. Med mindre än 1 poäng i marginal efter kortprogrammet var det upp till bevis i friåkningen. Convivium från Göteborg levererade ett näst intill felfritt program och fick fina poäng i såväl koreografi som utförande och drygade ut sin ledning med rågade 10 poäng, en mycket imponerande uppvisning. Silver till Spirit från Kungsbacka, Mölndal och Landvetters konståkningsklubbar och brons till Dancers från Konståkningsklubben i Salem.

I seniorklassen saknades alltså regerande mästarna Surprise men Göteborgslaget Boomerang lyckades genomföra ett superbt program och blev konståkningsförbundets ordförande Maria Meyer Martins favoriter för dagen. Silvret gick till stockholmstjejerna Northern Lights och bronset till Seaside från Tjörn.

Convivium och Spirit kommer att tävla i WCC i Neuchâtel 13-14 mars.

Surprise och Boomerang kommer att delta härnäst vid teamåknings VM i Zagreb 3-4 april.