Team Surprise femma efter första dagen i VM i teamåkning

Team Surprise femma efter första dagen i VM i teamåkning

Team Surprise ligger femma och Team Boomerang tia efter första dagen i VM i teamåkning i Helsingfors. Leder gör Finland 1 före Finland 2.

Det är sex poäng upp till första platsen och tre poäng upp till bronsplats för Landvetter-tjejerna i Team Surprise. Tufft, men inte omöjligt.

Nanna Stranne, en av lagkaptenerna i Team Surprise, berättar för konståkningsportalen Skatesweden.se på telefon direkt efter programmet:

- Vi åkte jättebra och är väldigt nöjda med vår presentation, men vi är inte alls nöjda med placeringen. Vi är väldigt taggade inför lördagen och vet att sex poäng går att ta igen. I kortprogrammet har nästan alla lag samma upplägg, men vi vet att vi är starkare i det långa programmet än många av lagen framför oss.

Om Team Boomerangs insats säger Anna Nyhlén, ansvarig för teamåkning i Svenska Konståkningsförbundets elitkommitté:

- Laget gjorde en bra presentation i korta programmet och åkte så bra som man kunde, trots några småmissar även här. Det finns chans att avancera även för Team Boomerang.

Den fullsatta hallen i Helsingfors var alldeles vild efter det att båda de finländska lagen, Finland 1 och Finland 2, gjort utmärkta program och belagt de två första platserna, före USA:s lag.

Även de svenska lagen har ett stort stöd i Helsingfors. Det ser inte minst den 15 man, och kvinnor, starka delegationen från Svenska Konståkningsförbundet och Got Event till. Delegationen är i Helsingfors för att studera hur man bäst arrangerar ett VM i teamåkning. I april 2012 är det nämligen Sveriges och Göteborgs tur.

För mer information, kontakta:

- Per Adler, generalsekreterare i Svenska Konståkningsförbundet (på plats i Helsingfors), 070-578 79 35