Två konståkningslag i topp tio vid juniormästerskap

Två konståkningslag i topp tio vid juniormästerskap

I Göteborg kom båda de svenska konståkningslagen i topp tio när Junior World Challenge Cup, inofficiella junior-VM, avgjordes under lördagen. Bästa svensklag blev Team Convivium från Göteborg på sjunde plats.

För andra året i rad kom båda lagen från Sverige bland de tio första på JWCC. Ett par misstag hindrade båda lagen från ännu mer framskjutna placeringar.

Convivium från Göteborgs KK låg sexa efter kortprogrammet, men hade bland annat två fall i friåkningen. Det var en av anledningarna till att ett kanadensiskt lag kunde smita förbi i resultatlistan. Slutpoängen för Convivivum blev 135,45.

Team Spirit från Kungsbacka och Mölndal blev tia på totalt 115,45 poäng. Även detta lag hade ett antal avdrag under tävlingen i Frölundaborg, exempelvis för ett fall i fråkningen.

Precis som förra året blev det dubbelt finskt i toppen av tävlingen, med ett kanadensiskt lag på tredje plats.

Om bara en dryg månad avgörs VM i teamåkning i Göteborg, då Sverige hoppas ta medalj. Nästa år väntas även junior-VM bli ett officiellt mästerskap.

För kontakt med de svenska åkarna:
Anna Nylén, ordförande Elitkommittén Team:  0722 31 39 49

Här finns samtliga resultat: