Uttagna till EM: Anita Östlund, Nikolaj Majorov och Illya Solomin

Uttagna till EM: Anita Östlund, Nikolaj Majorov och Illya Solomin

Efter SM i konståkning i Ulricehamn i helgen har Internationella Kommittén utsett Anita Östlund, Nikolaj Majorov och Illya Solomin för att tävla för Sverige i EM i Graz 20–26 januari. Anita och Nikolaj vann i söndags guldmedalj i dam- respektive herrklassen i Svenska Mästerskapen 2019 och Illya tog hem silvret.

Vid EM 2019 kom Nikolajs storebror Alexander på åttonde plats, vilket innebär att Sverige får skicka två herrar till EM 2020.

– Vi är väldigt stolta över att Anita Östlund, Nikolaj Majorov och Illya Solomin representerar Sverige vid mästerskapen i Graz, Österrike. Det är ett ungt men erfaret lag vi skickar, och vi ser fram emot att se dem tävla på den internationella arenansäger Scott Rachuk, Sportchef, Svenska Konståkningsförbundet.

Nikolaj är 19 år och började under förra säsongen tävla som senior. Under SM 2019 korades han till svensk mästare, med ett nytt säsongsbästa. Detta blir Nikolaj andra EM. På damsidan slog även Anita Östlund nytt säsongbästa och tog hem SM-guldet. 18-åriga Anita deltar nu för tredje gången i EM. Illya Solomin återvänder till sitt andra EM, sex år efter sitt första, denna gång med ett SM-silver i ryggen.

Uttagningen har gjorts av Svenska Konståkningsförbundets Internationella Kommitté efter SM i Ulricehamn, som avslutades söndag 15 december 2019.

Fakta EM 2020

Vad: Europeiska Mästerskapen i singel, paråkning och isdans
Var: Graz, Österrike
När: 20–26 januari 2020

Mer information om Anitas, Nikolajs och Illyas tävlingsresultat 2019

18-åriga Anita Östlund korades under SM 2019 förra veckan till svensk mästarinna. Under hösten har hon tävlat i Challengerserien, där hon rankas som 28 av 134 damer från hela världen. Anita ingår i SOK:s (Sveriges Olympiska Kommitté) Topp- och talangprogram, hon har deltagit i VM två gånger och på OS en gång. EM 2020 blir Anitas tredje europamästerskap.

19-åriga Nikolaj vann sin första guldmedalj i SM 2019 förra veckan. EM 2020 innebär Nikolajs andra EM, efter hans debut på förra årets EM i Vitryssland. Under hösten har han tävlat i Challengerserien, där han rankas 24 av 110 herrar från hela världen.

21-åriga Illya deltar på EM för första gången sedan 2014, då hans sist deltog i mästerskapet och blev 34:a. Illya förtjänade sin plats i EM-laget genom en silvermedalj på SM 2019. Under hösten har Illya representerat Sverige på ISU-tävlingen Tallinn Trophy i Estland.

Mästerskapssäsongen 2019/2020
EM i singel, par och isdans Graz, Österrike, 20–26 januari
NM i singelåkning i Stavanger, Norge, 6–9 februari
SM i synkroniserad konståkning i Göteborg, 22–23 februari
JVM i singel, par och isdans i Tallinn, Estland, 2–8 mars
JVM i synkroniserad konståkning i Nottingham, Storbritannien, 13–15 mars
VM i singel, par och isdans i Montreal, Kanada, 16–22 mars
VM i synkroniserad konståkning i Lake Placid, USA, 3–5 april

VM 2021 i Stockholm
Nästa stora internationella mästerskap på hemmaplan är VM i konståkning 2021 då Sverige och Stockholm står värd för mästerskapet. Läs mer här.