Uttagna till VM: Andreas Nordebäck och Team Inspire

Uttagna till VM: Andreas Nordebäck och Team Inspire

Det blir Andreas Nordebäck som representerar Sverige vid VM i konståkning i Saitama, Japan den 22-26 mars. Team Inspire representerar Sverige vid Synkro-VM i Lake Placid, USA den 31 mars till 1 april.

Andreas Nordebäck är uttagen att representera Sverige vid VM i Saitama, Japan 22-26 mars. Nordebäck har denna säsong haft sitt stora internationella genombrott på seniornivå med bland annat en nionde plats på EM i januari. I Saitama gör han karriärens första start i ett VM på seniornivå.

-Det ska bli väldigt spännande att se Andreas på VM i Japan som också blir hans debut i ett världsmästerskap. Han har en fin säsong bakom sig och om man ser till denna säsongs tävlingar går han in i VM som 15:e högst rankade åkare, säger Anna Burwall, sportchef.

Till VM i Saitama har Sverige endast deltagare med i herrarnas tävling. Detta då den av ISU fastställda tekniska kvalpoängen inte uppnåtts varken av damer eller par.

- Den tekniska kvalpoängen som krävdes denna säsong för att kvalificeras sig till VM i år var tuff. Josefin Taljegård har uppnått kvalpoängen för friåkningen men missar tyvärr med endast 0,18 poäng kvalgränsen för kortprogrammet. Även Greta och John Crafoord saknar poängen för kortprogrammet.

I Synkro-VM som avgörs i Lake Placid, USA, representeras Sverige av Team Inspire som gör sitt andra VM. Team Inspire bildades under pandemin och har endast tävlat internationellt i två säsonger.

- Team Inspire är fortfarande ett relativt nytt lag internationellt. De har sedan debuten förra året fortsatt att utvecklas och det ska bli spännande att se hur de står sig i konkurrensen med världens bästa synkrolag.

VM i Saitama, Japan 22-26 mars

VM Synkro i Lake Placid, USA 31 mars-1 april

Regioner

Konståkning är en idrott för alla - från ung till gammal, lek och motion - till tävling och uppvisning. I konståkning kombineras fysisk träning med mental styrka och kreativitet. Alltid med målet att de aktiva ska växa som idrottare och människor. Alla är välkomna till svensk konståkning. Svenska Konståkningsförbundet är ett av Sveriges snabbast växande idrottsförbund med 145 föreningar och 38 650 medlemmar (september 2020).

Relaterat innehåll