Världseliten i konståkning till Sverige

Världseliten i konståkning till Sverige

Nu är det klart. Konståkningsshowen Stockholm Ice genomförs i Ericsson Globe den 2 april 2011. På isen kommer världsmästare i samtliga fem discipliner att uppträda. Idel ädel konståkningselit gör nivån högre än någonsin.

Världseliten, bland andra två av världens mest framgångsrika paråkare Aliona Savchenko & Robin Szolkowy, finska världsstjärnan Laura Lepistö som tog EM-silver och VM brons i våras och det spektakulära brittiska isdansparet Sinead & John Kerr, kommer i toppform direkt från VM där de kämpat för att försvara eller erövra nya medaljer. En annan stjärna med extra lyskraft på Stockholm Ice´ scén är schweizaren Stéphane Lambiel.

- Vi är dessutom mycket stolta över att japanska OS-mästarinnan Shizuka Arakawa valt att komma och för första gången uppträda på svensk is. Hon blir något alldeles extra för publiken, säger Per Adler, Svenska Konståkningsförbundets generalsekreterare.

Dessutom kommer topprankade svenskarna Viktoria Helgesson, Kristoffer Berntsson och Adrian Schultheiss samt teamåkarna av världsklass; Team Surprise. Publiken får även uppleva hisnande konståkningskonst på hög höjd i ordets rätta bemärkelse när Alexander och Ekaterina Chesna intar arenan.

- Showen i våras var fantastisk och det var en härlig stämning. Publiken var entusiastisk och gav mej och mina kollegor ett varmt välkomnande. De till och med sjöng ”Happy Birthday” för mej eftersom jag fyller år 2 april. Jag ser verkligen fram emot att få komma tillbaka till Stockholm och uppträda på detta extraordinära evenemang, säger den mycket meriterade och populäre schweizaren Stéphane Lambiel.

Konståkarna laddar och det satsas för show på en av Sveriges bästa arenor.

- Stockholm Ice är en nytt årligt återkommande evenemang för oss som blev en succé förra året! Evenemanget är nyskapande och såväl sporten konståkning som publik är verkligen vinnare när vi nu utvecklar Stockholm Ice ytterligare ett steg, säger Ninna Engberg, VD Stockholm Globe Arenas.

För mer information:
- Per Adler, Svenska Konståkningsförbundets generalsekreterare tfn 070-78 79 35, e-post: per.adler@konstakning.rf.se

- Marie Lindqvist, Kommunikationschef Stockholm Globe Arenas, 08-50835323, e-post marie.lindqvist@globearenas.se

Läs mer på www.stockholmice.se med hela listan på de som hittills är klara för Stockholm Ice.