Viasat Sport och konståkningen i unikt samarbete

Viasat Sport och konståkningen i unikt samarbete

Svenska Konståkningsförbundet och Viasat Sport påbörjar under den kommande helgen ett samarbete som inleds med direktsänd konståkning från Elitseriepremiären i Västerås. Sändningarna kommer att visas på Viasatsport.se.

För konståkningens del blir Elitserietävlingen i Västerås den 14-15 september den stora premiären.

Per Adler, Svenska Konståkningsförbundets Generalsekreterare kommenterar samarbetet:

- Det är oerhört glädjande att vi nu kan presentera en direktsänd produktion Elitserien gjord av ett TV-bolag. Det måste betraktas som ett genombrott och vï ser med tillförsikt fram emot fler produktioner under i första hand hösten 2013. Väldigt få idrotter i Sverige kan uppvisa så stora tittarsiffror som
konståkningen. Det hoppas vi naturligtvis skall visa sig även vid dessa sändningar så småningom.

Erik Westberg, Sportchef och tillika OS-chef på Viasat:

- Svensk konståkning är på stark frammarsch tack vare stjärnor som Viktoria och Joshi Helgesson samt Alexander Majorov. Dessutom är det en väldigt fängslande och fascinerande TV-sport.

Elitseriepremiären i Västerås genomförs parallellt i de två ishallarna "ABB-hallen" och "Mimerhallen" under lördagen och söndagen. Deltar gör flera ur den yppersta eliten och ur förbundets landslags-satsningar. Totalt är omkring 130 av Sveriges bästa åkare, från Luleå i norr till Malmö i söder, på plats denna premiärhelg.

Den direktsända TV-produktionen kommer att sändas enligt följande:

Lördag 14 september kl. 15:00-17:30

Söndag 15 september kl.  14:40-17:40 (ca)

På www.viasatsport.se kan du följa helgens tävlingar.

För ytterligare information:

Per Adler, Generalsekreterare; per.adler@skatesweden.se, Tel: 08-699 64 25