Viktoria Helgesson vann Challenge Cup och tog viktiga poäng inför VM

Det blev en överlägsen seger för Viktoria Helgesson i Challenge Cup i Haag när seniorklassen avgjordes på lördagskvällen.
- Viktoria gjorde en strålande insats och klarade bland annat 3 Lutz och slog personligt rekord på kortprogrammet. Detta var det bästa som kunde hända henne inför VM-starten. Viktoria kammade hem viktiga världscup-poäng som är mycket betydelsefullt inför lottningen till VM, säger Carina Skoog, sportchef.
Viktoria följde upp ett felfritt kortprogram med en klart godkänd friåkning som trots ett par missar räckte till seger med 15 poängs segermarginal.

Silver till lillasysyster Helgesson
Lillasyster Joshi Helgesson kompletterade familjesamlingen med en silvermedalj. Även hon åkte ett felfritt kortprogram och hade tillräcklig poängmarginal för att behålla andraplatsen efter en kämparinsats i friåkningen, med trötta ben efter fyra tävlingar på lika många veckor.

Brons till lillasyster Olsson
Angelica Olsson placerade sig på en godkänd åttonde plats i seniorklassen och hennes illasyster Isabelle Olsson gjorde en mycket fin prestation och tog en bronsmedalj i juniorklassen i Challenge Cup i Haag. Med en stark friåkning, där Isabelle bland annat gjorde en mycket fin trippel Lutz klättrade hon från sjätteplatsen efter kortprogrammet.
Malin Magnusson-Ruf slutade på en fin sjunde plats av de 22 tävlande.

. Svensk konståkning har lyckats med härliga insatser i Haag, våra åtta åkare presterade jättebra och tog flera medaljer, summerar Carina Skoog.

För mer information, kontakta gärna:
Ingrid Kyllerstedt, kommunikatör, Svenska Konståkningsförbundet,
mobil: 070-29 39 534, e-post: ingrid.kyllerstedt@konstakning.rf.se