VM i konståkning: Greta och John Crafoord på 23:e plats i kortprogrammet

VM i konståkning: Greta och John Crafoord på 23:e plats i kortprogrammet

Det blev ingen final för VM-debuterande syskonparet Greta och John Crafoord trots en kortprogramspoäng nära personbästa. Det stod klart efter dagens kortprogram där de kom på 23:e plats.

- Vi är stolta över att vara här på vårt första VM och vi hade så roligt på isen idag. Efter EM har vi jobbat hårt på såväl teknik som presentation och det kändes som att vi idag kunde visa en högre nivå än på EM, säger Greta Crafoord efter kortprogrammet.

VM-debuterande syskonparet Greta och John Crafoord inledde sitt kortprogram med en hög och fin trippel twist och levererade trots ett fall i dubbel axel ett bra kortprogram med höga nivåer i övriga element. Totalpoängen 49,05 var endast 0,52 poäng från personbästa. Syskonparet hamnade på en 23:e plats, vilket placerade dem utanför de 20 som går vidare till finalen.

- Väldigt tråkigt att de hamnar utanför finalen då de har kapaciteten att vara där och det på träning har sett väldigt bra ut. Tyvärr blev det idag en större miss i ett av de tekniska elementen och det har man inte råd med på denna nivå. Det är inte många poäng upp till finalplats. Konkurrensen är hård om finalplatserna, säger Konståkningsförbundets sportchef Anna Burwall.

---------

Följ VM2024

Foto: Maria Jangbro

Konståkning är en idrott för alla - från ung till gammal, lek och motion - till tävling och uppvisning. I konståkning kombineras fysisk träning med mental styrka och kreativitet. Alltid med målet att de aktiva ska växa som idrottare och människor. Alla är välkomna till svensk konståkning. Svenska Konståkningsförbundet är ett av Sveriges snabbast växande idrottsförbund med 145 föreningar och 38 650 medlemmar (september 2020).

Kontakter