VM-lagen i synkrokonståkning klara

VM-lagen i synkrokonståkning klara

Det blir Team Surprise, Landvetter KK och Team Boomerang, Göteborgs KK som representerar Sverige vid VM i synkroniserad konståkning i Boston. Till JVM skickar Sverige Convivium (Göteborgs KK) och Spirit (Kungsbacka/Mölndals KK).

Det står klart sedan den sista kvaltävlingen, Vätterncupen i Jönköping, avgjorts i helgen.

Team Surprise har förra årets VM-guld från Scandinavium i Göteborg att försvara. Team Boomerang får i Boston försöka förbättra sin åttondeplats från i fjol. VM i synkro avgörs 2-6 april.

Junior-VM i synkro är för första gången ett officiellt mästerskap enligt den internationella skridskounionen (ISU), och mästerskapet kommer att avgöras i synkromeckat Helsingfors den 8-9 mars.

För mer info:
Carina Skoog, sportchef: 070 - 444 16 90
Per Adler, generalsekreterare: 0705 - 78 79 35

Fotnot: Sedan 2012/2013 heter sporten synkroniserad konståkning, eller synkro. Tidigare användes även termen "teamåkning", vilket skall undvikas, då den kan sammanblandas med singelåkningens lagtävlingar.