Gudstjänstutskottet: Ja till ny kyrkohandbok

Kyrkomötets gudstjänstutskott är färdigt med sitt betänkande över förslaget till kyrkohandbok. Utskottet föreslår kyrkomötet att, med de ändringar som utskottet föreslår, anta förslaget. Kyrkohandboken föreslås tas i bruk från och med pingstdagen 2018.

I Gudstjänstutskottets betänkande 2017:1 behandlas kyrkostyrelsens skrivelse 2017:6 Kyrkohandbok för Svenska kyrkan del I samt de 52 motioner som väckts med anledning av skrivelsen.

Till betänkandet finns 40 reservationer, 2 särskilda yttranden och 8 särskilda meningar.

Läronämnden har tidigare yttrat sig över skrivelsen och de 36 motioner som har så kallade läromässiga implikationer.

– I utskottet har vi fattat beslut efter att noga ha gått igenom förslaget. Vi har prövat det, sjungit och beaktat Läronämndens yttrande, säger Sofija Pedersen Videke, gudstjänstutskottets ordförande.

– Jag vill särskilt betona Gudstjänstutskottets beslut i vårt andra betänkande, där vi föreslår att kyrkostyrelsen ska få i uppdrag att återkomma till kyrkomötet med förslag på hur gudstjänstlivet i Svenska kyrkan kontinuerligt kan tillföras gudstjänstmusik utan att detta innebär att ny kyrkohandbok måste antas, säger Sofija Pedersen Videke

Läs hela betänkandet här (pdf).

KONTAKT

Sofija Pedersen Videke, gudstjänstutskottets ordförande, 018-16 94 75 (pressekreterare)

• Kyrkosamfund

Svenska kyrkans pressjour