Klas Hansson ny chef för Svenska kyrkan i utlandet

Klas Hansson, som f n arbetar på generalsekreterarens uppdrag med utredningar på Kyrkokansliet i Uppsala, blir ny chef för avdelningen för Svenska kyrkan i utlandet. Han efterträder Jan Madestam som i sommar blir kyrkoherde i Svenska kyrkan i Oslo. – Klas Hansson har en bred erfarenhet av olika uppgifter inom Svenska kyrkan och har på flera håll utövat ett framgångsrikt ledarskap, säger Svenska kyrkans generalsekreterare Lars Friedner. Han har utsett Klas Hansson till den nya posten efter samråd med Kyrkostyrelsens arbetsutskott och företrädare för nämnden för Svenska kyrkan i utlandet. Även de fackliga organisationerna står bakom utnämningen. – Det har för mig varit angeläget att rekrytera en person som i första hand koncentrerar sig på vad Svenska kyrkan i utlandet kan bli, inte på vad den är och har varit, förklarar generalsekreteraren. Lars Friedner betonar att utlandskyrkorna kommer att vara en viktig verksamhet för Svenska kyrkan även framöver, eftersom kyrkan behöver finnas på plats där svenskar rör sig över världen. De förändringar han ser handlar främst om utlandsförsamlingarnas inflytande över den samlade verksamheten samt de bofasta utlandssvenskarnas ekonomiska stöd till verksamheten. Klas Hansson är präst och har bland annat varit direktor för Ansgarsliden, avdelningschef i Kyrkokansliet och direktor vid ärkebiskopens kansli. Han tillträder sin nya tjänst den 25 april. Bild på Klas Hansson finns nedladdningsbar på www.svenskakyrkan.se/ikon. Klicka på ”Medarbetare” och scrolla nedåt. Ewa Röllgårdh, pressekreterare, tfn: 018-16 96 77, 0705-46 96 77, e-post: ewa.rollgardh@svenskakyrkan.se Pressjour utanför kontorstid: 018-16 94 75 Svenska kyrkans hemsida: www.svenskakyrkan.se