Lutherska världsförbundet fördömer attacker på civila

”Massakern i Beslan är ett illdåd som framkallar en särskilt stark känsla av avsmak eftersom de beväpnade rebeller som planerade och genomförde aktionen medvetet hade barn som måltavlor. Ingen sak kan rättfärdiga sådan omänsklighet.” Det skriver Lutherska världsförbundets, LVF, rådsmöte i ett uttalande. Reaktionen är en följd av en rad händelser i världen den senaste tiden där civila medvetet har varit måltavlor för beväpnade grupper i politiskt syfte. Vidare nämner rådet de våldsamma attackerna de senaste dagarna mot civila i Israel, Palestina, Irak och Moskva. De människor som framför allt drabbas av det ökande våldet i världen idag är icke-stridande vars enda “brott” är att de enligt angriparna har kopplingar till en förmodad fiende eller ses som representanter för “ den andre”. Rådet menar att attacker på civila är ett våld mot de grundläggande religiösa och etiska principer som slår fast att mänskligt liv och värdighet ska värderas och respekteras. “LVF fördömer alla sådana övergrepp oavsett vad de säger sig rättfärdiga.” Lutherska världsförbundets rådsmöte fördömer också milisens attacker på civila i Darfur i Sudan, och uttrycker bestörtning över den sudanesiska regeringens vägran att acceptera en internationell fredsstyrka till regionen. Rådsmötet ställer sig i solidaritet bakom de katolska biskoparnas i Sudan rop på hjälp från det internationella samfundet för att förhindra “ terror, våldtäkt, tortyr, mord och slaveri” och förintelse av en hel etnisk grupp i Darfur”. LVFs styrande organ uppmanar också den sudanesiska regeringen att göra det möjligt för hjälpsändningar att nå människor i regionen, och till alla parter i konflikten att förhandla om en rättfärdig och fredlig överenskommelse. Rådet uppmanar hela den lutherska kyrkofamiljen att “be för att våldet i världen och i människors hjärtan ska ta slut och för en förvandling av dem vars hjärtan hårdnat av våld, och frihet för dem som är fångade i våldets onda cirkel.” Omkring 100 kyrkorepresentanter, inklusive rådet med 49 medlemmar deltog i årets möte för Lutherska världsförbundet. Rådet är LVFs styrande organ mellan generalförsamlingarna, som normalt hålls vart sjätte år. LVF har 136 medlemskyrkor i 76 länder över hela världen, varav Svenska kyrkan är en av de största, och representerar 62.3 miljoner av uppskattningsvis 66 miljoner lutheraner i världen. Eva Berglund, pressekreterare, tfn: 018-16 97 94, 0730-20 49 88, e-post: eva.e.berglund@svenskakyrkan.se