Miljön på undantag- de internationella miljöavtalen och WTO

Fyra av Sveriges ledande miljö- och utvecklingsorganisationer har låtit ta fram en rapport som beskriver vilka problem och möjligheter som uppstår i mötet mellan världshandelsreglerna och de internationella miljöavtalen. Rapporten rekommenderar flera konkreta åtgärder för att ge det internationella samarbetet för en hållbar utveckling bättre möjligheter. Det handlar om att förändra handelsreglerna, skärpa miljöavtalen och etablera mekanismer för tvistlösning, fristående från WTO. Rapporten presenteras på Svenska Naturskyddsföreningens kansli. Plats: Åsögatan 115 i Stockholm Tid: onsdagen 22 september klockan 13.00 Medverkande: Göran Eklöf, rapportförfattare, tidigare chef för internationella avdelningen på Svenska Naturskyddsföreningen, Inger Björk, generalsekreterare Forum Syd, Karin Lexén enhetschef Svenska Kyrkan, Ankin Ljungman Diakonia och Mikael Karlsson ordförande Svenska Naturskyddsföreningen. Välkomna! Information: Åsa Romson, Forum Syd telefon: 08- 506 371 67, 0739- 86 79 62, e-post: asa.romson@forumsyd.se Lena Hansson, pressekreterare Diakonia telefon: 08-453 69 33, 0734-421 484, e-post: lena.hansson@diakonia.se Lena Vängstam, pressekreterare Svenska Naturskyddsföreningen telefon: 08-702 65 05, 070-655 46 19, e-post lena.vangstam@snf.se