Pressinformation: KG Hammars avskedsgudstjänst

På pingstdagen, söndagen den 4 juni, avskedspredikar KG Hammar i Uppsala domkyrka kl 11. Det blir hans sista officiella framträdande som ärkebiskop. KG Hammar leder avskedsgudstjänsten, som har temat ”Må vinden vara din vän”, och lägger i slutet ner de så kallade insignierna: staven, mitran, kåpan och ärkebiskopskorset. Efter gudstjänsten sker en kort avtackning inne i domkyrkan, och sedan bjuds alla på enkel förtäring utomhus om vädret tillåter. I gudstjänsten, som direktsänds i Sveriges Radio, medverkar också saxofonisten Johan Stengård samt Uppsala domkyrkas Stora kör. Pressträff Möjlighet att ställa frågor till KG Hammar ges vid en pressträff cirka kl 14 i anslutning till domkyrkan – mer information kommer veckan före pingst. Fotografering Under gemenskapen utomhus är det fritt att fotografera. Under gudstjänsten får fotografering ske endast från fotobryggor vid högaltaret, och för att kunna erbjuda tillräckligt med plats krävs ackreditering för fotografer – särskild inbjudan kommer veckan före pingst. Nedladdningsbara foton kommer senare samma dag att finnas på Svenska kyrkans hemsida: www.svenskakyrkan.se/ikon – under rubriken ”Press”. Gåvor KG Hammar avböjer bestämt personliga avskedspresenter. Den som vill visa sin uppskattning med en gåva ombeds istället stödja olivträdsprojekt på Västbanken genom Lutherhjälpens pg 900256-9, märk talongen ”KG”. Möjligheten att ge bidrag finns till och med 31 augusti, och projekten kommer inom kort att presenteras på ärkebiskopens hemsida, www.svenskakyrkan.se/arkebiskopen.

• Uppsala