Urfolken i fokus på Samiska kyrkodagar

Gemenskap, andlig fördjupning och klimatfrågan står på agendan på Samiska kyrkodagarna  som hålls i Norge i augusti i år. Foto: Lisa Kejonen

Samiska kyrkodagarna är en internationell samisk kyrkofestival som i år sätter fokus på urfolken och klimat. Kyrkodagarna hålls i Mo i Rana i Norge den 9-11 augusti.

Till kyrkodagarna väntas tusen deltagare från Sverige, Norge, Finland och Ryssland.
-  Det är bra att de nordiska kyrkorna tillsammans lyfter fram urfolk och klimatfrågorna. För oss som urfolk i Norden är det här ett angeläget ämne, säger Jan-Olof Ellebrink, viceordförande Svenska kyrkans samiska råd. Programmet har väckt intresse också utanför Europa.
Lutherska Världsförbundets (LVF) regionkontor i Latinamerika överväger att skicka sina urfolksrepresentanter till Norge.
-  Det visar att vårt kyrkliga arrangemang är unikt, säger generalsektereraren samiska kyrkorådet i Norge, Samisk kirkeråd, Tore Johnsen som har haft kontakt med LVF i Latinamerika.

Kultur och marknad i programmet

Kyrkodagarnas program behandlar samisk identitet, inbjuder till andlig fördjupning och reflektion. Huvudtemat ”Hellig jord! Hellig Ord” sätter skapelsetron, klimatfrågan och urfolk i centrum. Kyrkodagarnas program erbjuder också konserter, konstutställningar, marknad, teater och program för barn och unga.

Ärkebiskopen Anders Wejryd och generalsekreterare Helén Ottosson Lovén i Svenska kyrkan kommer att delta i kyrkodagarna.

Anmälan till kyrkodagarnas görs på kyrkodagarnas webbplats: www.samiskekirkedager.no

Där finns också information om program, logi etc.

Huvudarrangör: Samisk kirkeråd i Norska kyrkan, medarrangörer: Samiska rådet i Svenska kyrkan, Uleåborgs stift i Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland, De kristna kyrkornas samarbetsråd i Barens-regionen, Rana kommun och Ranas kyrkoråd.

• helén ottosson lovén
  • samiska rådet