DRUNKNINGSDÖDEN MÅSTE HEJDAS

DRUNKNINGSDÖDEN MÅSTE HEJDAS

En nationell konferens om framtidens vattensäkerhetsarbete i Sverige

Drunkningsstatistiken i Sverige går åt fel håll. 2017 omkom 92 personer till följd av drunkning och 2018 omkom 135 personer. Detta är en ökning med mer än 45 procent från föregående år. Nära hälften drunknade i insjöar.

Vattensäkerhet 2019 i Helsingborg den 27-28 mars är en nationell konferens där vi kommer att diskutera denna strategi och hur vi tillsammans med övriga berörda myndigheter och företag sätter fokus på och aktualiserar frågorna och får ner antalet drunkningstillbud i Sverige. Hur ska vi vända denna negativa trend? Vilka förebyggande åtgärder krävs? Var ska vi förstärka våra insatser och vilket ansvar har kommunerna?

Som ett led i detta har Svenska Livräddningssällskapet tagit fram konceptet “En vattensäker kommun” som riktar sig till alla de kommuner som vill erbjuda kommun-invånarna en trygg och vattensäker miljö. Hittills har 9 kommuner i Sverige blivit certifierade som “En vattensäker kommun” och vi har många fler kommuner på väg in under 2019.

– Vi måste nu på allvar samverka för en nationell strategi. Arbetet med att få ner antalet omkomna personer under 100 per år är ett viktigt delmål i strävan mot Svenska Livräddningssällskapets Nollvision, ”Ingen ska behöva drunkna på grund av av okunskap”. Under 2018 omkom 135 personer till följd av drunkning, det är oacceptabelt.

– På konferensen Vattensäkerhet 2019 kommer vi bland annat att ta upp det senaste inom forskning och utveckling, Simkunnighet för alla, Skolans ansvar i arbetet kring vattensäkerhet och inträffade händelser. Säger Jörgen Hallberg 2:e vice ordförande inom Svenska Livräddningssällskapet.

Vattensäkerhet 2019 kommer vi också att berätta hur man blir “En Vattensäker kommun”, hur man jobbar förebyggande, vilka kriterier man måste uppfylla och vad det innebär. Vi kommer också att gå igenom vilka ansvarsområden och riktlinjer man som kommun måste uppfylla i sitt systematiska vattensäkerhetsarbete.

Varmt välkomna till Helsingborg 27-28 mars och Vattensäkerhet 2019.

Mer information hittar ni på www.vattensakerhet2019.se

Frågor besvaras av Jörgen Hallberg, Telefon 0729-674497