Svenska Livräddningssällskapets riksorganisations årsmöte 2019

Svenska Livräddningssällskapets riksorganisations årsmöte 2019

Lördagen den 18 maj 2019 genomfördes riksorganisationens årsmöte med representanter från regionförbund och lokalföreningar över hela landet.

På årsmötet valdes Anders Jakobsson, Halmstad till ny ordförande på ett år. Varje år väljs även fyra ledamöter på två år och i år fick vi tre nya ledamöter Camilla Wikland, Göteborg, Klaus Heinsvig, Halmstad och Stephan Hammar, Karlstad.

Anders är narkosläkare och har varit engagerad i styrelsen SLS sedan cirka 10 år. Arbetar på Hallands sjukhus Halmstad som överläkare. Specialintresse akutsjukvård, kris och beredskapsfrågor. Är medicinskt sakkunnig i SLS.

Camilla har varit ordförande i riksorganisationens styrelse och även tidigare varit ordförande för Göteborgs regionförbund. Camilla är advokat och driver den affärsjuridiska advokatbyrån Front Advokater med ett 80-tal anställda. Camilla har ett stort samhällsengagemang och advokatbyrån har ett helt verksamhetsområde som riktar sig mot den idéburna sektorn. Vatten har alltid varit en naturlig del i Camillas liv. Somrarna har sedan barnsben tillbringats på segelbåt, som numera bytts till en mer snabbgående motorbåt.

Klaus är brandmästare och livräddare och var i början av 2000-talet ordförande i SLS Halland och arbetade mycket med tävlingsverksamheten. Klaus var fram till årsskiftet stf räddningschef i Räddningstjänsten Väst. Innan förbundet mellan Varberg och Falkenberg bildades så var han räddningschef i Falkenberg. Sedan årsskiftet är Klaus regionansvarig Räddning på SOS Alarm.

Stephan är verksamhetschef kultur- och fritidsförvaltningen Karlstads kommun med ansvar för bad och sport sedan 2013. Utbildad civilekonom med inriktning marknadsföring. Yrkeslivsbakgrund som bl.a. marknadschef, kanslichef, tf. generalsekreterare inom idrotten. Styrelse- och valberedningserfarenhet från bland annat Svenska Friidrottsförbundet (ledamot i förbundsstyrelsen sedan 2018). Delaktig i flertalet arbetsgrupper och utbildningar inom Svenska Badbranschen. Projektägare när Karlstad diplomerades enligt En Vattensäker kommun 2018 samt när Karlstads badanläggning Sundstabadet certifierades enligt SS-EN 15 288-2 (EU-standard för ett säkert bad)

Styrelsen består under 2019 av:

Anders Jakobsson, Halmstad (nyval)

Ledamöter

Camilla Wikland, Göteborg (nyval)

Klaus Heinsvig, Halmstad (nyval)

Stephan Hammar, Karlstad (nyval)

Gitt Johansson, Stockholm (omval)

Jörgen Hallberg, Helsingborg (ett år kvar)

Kurt Näslund, Härnösand (ett år kvar)

Annika Svensson, Deje (ett år kvar)

Kennie Thörn, Hovås (ett år kvar)

Vi tackar Lillemor Samuelsson, Vice ordförande i Stadsdelsnämnden i Bromma för ett väl utfört uppdrag som mötesordförande (bild, mitten högst upp) och alla som deltog på årsmötet. På årsmötet delades det ut plaketter för förtjänstfullt arbete och den högsta utmärkelsen Ivar Backlund-medaljen tilldelades Mikael Hedberg, Borås (bild, mitten längst ner). Nästa årsmöte genomförs i Gävle den 16 maj 2020.