Tylösandspokalen 2018 Foto: Sophia Arslan

Tylösandspokalen 2018

I helgen anordnades Tylösandspokalen - en livräddningstävling i nordisk lagkapp. Det är ett tävlingsmoment för att hålla livräddares kunskaper aktuella och i över 30 år har lokalföreningen Livräddarna Tylösand arrangerat denna tävling!

Tävlingen genomförs i lag med tre deltagare och består av två moment. Först ska laget genomföra en sjukvårdsbana. Här prövas deras initiativförmåga och kunskaper i första hjälpen. Delmoment två avgörs i en simbassäng i form av lagkapp/stafett och innehåller kast och simning med livboj, räddning av livräddningsdocka samt kast och räddning med en så kallad Hansa-lina eller räddningslina. Först i mål vinner om laget även utfört sjukvårdsbanan på ett korrekt sätt.

Vid helgens tävling deltog 16 lag i dam- och herrklass respektive flick- pojkklass. Vinnare i damklassen blev Livräddarna Tylösand och i herrklassen Jönköpings SS. Vinnare i flick- och pojkklassen blev Jönköpings SS. Grattis till bra prestationer! Bästa sjukvård gick till Livräddarna Tylösand herr.

Innan tävlingen startades genomfördes en kick-off med information och nyheter. Mikael Olausson – områdesansvarig livräddning/säkerhet på Svenska Livräddningssällskapet - berättade om senaste nytt om livräddning, Karin de Michiel – bevakningschef Livräddarna Tylösand – informerade om fortsatt arbete med drönarprojektet och utbildning av drönarpiloter, samt Fredrik Wickbom som informerade om SIPE (Swimming Induced Pulmonary Edema) – hur användning av våtdräkt kan orsaka lungödem pga simning/vattenaktiviteter.

Under söndagen informerade bevakningscheferna för respektive bevakningsstation Skanör/Falsterbo, Tofta samt Tylösand om just sin verksamhet. Förmiddagen avslutades med att förbundskapten Jonas Hagberg informerade om tränings- & tävlingsverksamhet i livräddning.

Livräddarna Tylösand vill tacka alla deltagare och funktionärer för en innehållsrik och spännande helg. I år var ett flertal juniorlag med vilket är positivt för framtiden. Tack och på återseende!