Statistik september månad 2023

3 personer omkom i drunkning under september månad.

Svenska Livräddningssällskapets, SLS, preliminära sammanställning över personer som mist livet vid drunkningsolyckor visar att 3 personer omkommit under september i år. Föregående år i september omkom 2 personer. Totalt har 60 personer omkommit i år vid drunkningsolyckor jämfört med 59 personer under samma period förra året.

2023 september 2022
2 fritidsbåt 0
1 fiske 0
0 bad 1
0 övriga 1
3 totalt 2

Kortfattad beskrivning av drunkningsolyckor med dödlig utgång under september 2023
6/9 Sjö, fritidsbåt, man, 70-årsåldern
Vargträsk, Lycksele, AC-län
En man i 70-årsåldern omkom genom drunkning när han föll ur en båt utanför Lycksele i Västerbotten. Larmet om olyckan i sjön Vargträsk inkom under onsdagen. Räddningstjänst och polis kallades dit, och sökte med hjälp av helikopter från sjöräddningen. Efter tio minuters sökande hittades mannen, som fördes till sjukvård med helikopter. På eftermiddagen kom beskedet att han avlidit. Polisen misstänker inget brott.

8/9 Sjö, fritidsbåt, man
Unden, Gullspång, O-län
En man ska ha setts i en båt tidigare men mannen påträffades senare avliden genom drunkning vid sjön Unden, Gullspångs kommun. Mannen anhöriga har informerats.

19/9 Å, fiske, man, 50-årsåldern
Småbåtshamn, Svartån, Örebro, T-län
SOS-alarm meddelar att en man i 50-årsåldern av okänd anledning hamnat i Svartån vid småbåtshamnen och omkommit. Mannen fördes, med livstecken, med ambulans till sjukhus med oklara skador. Men omkom på sjukhuset. Anhöriga är underrättade.

Ytterligare information, Mikael Olausson 0769 - 411465

* Statistiken bygger på data hämtad från flera olika källor: mediers rapportering, rapporter från våra egna lokala och regionala förbund, samt att uppgifterna kontrolleras med polis och räddningstjänst. Statistikens stäms regelbundet av mot olika officiella källor, exempelvis MSB:s IDA-databas över räddningsinsatser, Socialstyrelsens dödsorsaksregister och Transportstyrelsens statistik över fritidsbåtsolyckor.

Statistiken sammanställs varje månad och i januari varje år görs en årssammanställning.
Sammanställningen redovisar omkomna vid drunkningsolyckor i Sverige samt svenska medborgare utomlands - exklusive suicid.

Vi består av 19 självständiga regionförbund, 10 lokalföreningar och en riksorganisation. Vi ingår i ILS - International Lifesaving Federation, som är en paraplyorganisation för alla livräddningsorganisationer världen över. Läs mer om oss på: www.svenskalivraddningssallskapet.se eller www.facebook.com/svenskalivräddningssällskapet.