5 personer omkom av drunkning under januari

Svenska Livräddningssällskapets preliminära sammanställning över omkomna visar att 5 personer omkom till följd av drunkning under januari. Det är 3 personer färre än motsvarande period 2016.

5 personer, 3 män och 2 kvinnor förolyckades under januari 2017. 2 personer i samband med aktiviteter på is, en i hamn, en av oklar anledning i ett strömmande vattendrag och en i vattenrelaterad olycka utomlands.

2017 Januari 2016
2 Is 5
3 Övriga 3
5 Totalt 8

Utöver antalet omkomna förmodas antalet drunkningstillbud i, på eller vid vatten, vara fyrfaldiga*. Definitionen för drunkning lyder som följer: ”Drunkning är en process som resulterar i syrebrist efter immersion (i ytan)/ submersion (under ytan) i vätska. Personen kan som resultat av detta avlida eller överleva, med eller utan skador”

Under januari drunknade 2 personer i samband med isolyckor, en minskning med 3 personer mot samma period 2016. För mer information kring issäkerhet hänvisar Svenska Livräddningssällskapet till issäkerhet.se.

*Brenner, R.A (2003). Prevention of drowning in infants, children and adolescents. Pediatrics,112, 440--445.

Taggar

Presskontakt Generalsekreterare Verksamhetsansvarig 0812010244

Presskontakt Områdesansvarig livräddning Livräddning och strandbevakning 0812010242

Presskontakt Områdesansvarig simkunnighet Simkunnighet 0812010252