Foto: Mostphotos

Alla grundskoleelever ska bada säkert

Svenska Livräddningssällskapet uppmanar landets kommuner och friskolor att fortsätta genomföra sina planerade badbesök så att grundskoleelever fortsatt kan ges möjlighet att nå kunskapsmålen för Idrott och hälsa. Upplever man att de rutiner som finns på plats inte är tillräckliga kan det vara lämpligt att pausa verksamheten för att uppdatera befintliga rutiner med stöd av våra informationsblad.

Vi uppmuntrar att alla barn så tidigt som möjligt får möjlighet till vattenvana, helst redan i förskoleklass och möjlighet att besöka badanläggningen regelbundet genom hela grundskolan. Att bekanta sig med vattnet och bli ”vattenvan” är en av grunderna för att lära sig simma. Att lära sig simma är en förutsättning för att självständigt kunna upptäcka andra aktiviteter i, på och vid vatten.

Bada och öva ofta, gör det säkert och använd utbildade simlärare för att säkerställa en trygg simundervisningen för landets grundskoleelever.

Som ett stöd för landets huvudmän har Svenska Livräddningssällskapet tagit fram två informationsblad där vi tolkar gällande regler och praxis i bad Sverige.

”Bad i pedagogisk verksamhet” och ”Simundervisning i pedagogisk verksamhet”.

NOLL-visionen är viktigare än någonsin, ingen ska behöva drunkna på grund av okunskap. Okunskap är farligt, inte vatten!

För frågor kontakta någon av Svenska Livräddningssällskapets sakkunniga:

Jill af Edholm, 08-120 102 52, Simkunnighet

Louise Brädde, 08-120 102 42, Livräddning

Mikael Olausson, 08-120 102 45, Säkerhet

Material finns på Svenska Livräddningssällskapets hemsida https://svenskalivraddningssallskapet.se/simkunnighet/i-skolan