Statistik över omkomna genom drunkning oktober månad 2023

Drunkningsolyckor under oktober 2023

Svenska Livräddningssällskapets preliminära sammanställning över personer som mist livet vid drunkningsolyckor visar att 3 personer omkommit under oktober i år jämfört med 2 personer under oktober 2022. Totalt har 63 personer omkommit i år vid drunkningsolyckor jämfört med 65 personer under samma period förra året.

Även om antalet omkomna i drunkningsolyckor för oktober är en person mer än föregående år, är antalet (3) lägre än medeltalet (5) för 2000-talet.

2023 oktober 2022
1 Bad 0
2 Fritidsbåt 0
0 Övriga 2
3 Totalt 2

Det är också något färre (63) fram till sista oktober i år än föregående år (65). Det är sammantaget en utveckling i positiv riktning. Dock tvingas vi ånyo rapportera om två dödsfall i samband med fritidsbåtsaktiviteter. Denna aktivitet sticker ut negativt för året med sammantaget 17 personer omkomna vid drunkningsolyckor, där åtta händelser inträffar i samband med fiske. ”Extra viktigt att förbereda sig inför fisketuren inför höstfisket. Särskilt viktigt att följa Svenska Livräddningssällskapets generella rekommendationer enligt den traditionella Båtvett, men också mer specifikt se till att kontrollera rådande och kommande väderförhållande, alltid använda flytväst och sist men nog så viktigt se till att kunna få iväg ett larm via 112 till SOS-alarm. Då kan det vara helt avgörande att förvara mobiltelefon i vattentätt fodral”, säger Mikael Olausson, generalsekreterare och sakkunnig vattensäkerhet och drunkningsprevention på Svenska Livräddningssällskapet.

Kortfattad beskrivning av drunkningsolyckor med dödlig utgång under oktober 2023.

1/10 Hav, fritidsbåt, fiske, 2 män, 35-årsåldern
Kalix skärgård, BD-län
De två personerna, som anmälts försvunna söndag den 1 oktober, påträffades torsdag den 5 oktober avlidna i vattnet. Den båt de färdats i påträffades på botten den 4 oktober. Anhöriga har underrättats och polisen misstänker inget brott i samband med händelsen.

22/10 Sjö, bad, man, 75-årsåldern

Upplands-Bro, AB-län
En man i 75-årsåldern har avlidit efter att ha hittats medvetslös i vattnet i Upplands-Bro i samband med att han badade under söndagen. Polisen larmades av mannens anhöriga under söndag eftermiddag efter att han inte hade återvänt från sitt bad. Räddningstjänstens dykare letade efter mannen i vattnet och då man hittade honom var han medvetslös. Han fördes till sjukhus med ambulanshelikopter men hans liv gick inte att rädda. Anhöriga är underrättade.

Svenska Livräddningssällskapet, Mikael Olausson, 0769-41 14 65
Mer information om antalet drunkningar i år per månad samt statistik för tidigare år kan hittas på
Svenska Livräddningssällskapets hemsida:

* Statistiken bygger på data hämtad från flera olika källor: mediers rapportering, rapporter från våra egna lokala och regionala
förbund, samt att uppgifterna kontrolleras med polis och räddningstjänst. Statistikens stäms regelbundet av mot olika
officiella källor, exempelvis MSB:s IDA-databas över räddningsinsatser, Socialstyrelsens dödsorsaksregister och
Transportstyrelsens statistik över fritidsbåtsolyckor.
Statistiken sammanställs varje månad och i januari varje år görs en årssammanställning. Sammanställningen redovisar omkomna vid drunkningsolyckor i Sverige samt svenska medborgare utomlands
- exklusive suicid.