Foto: Mostphotos

För säkrare skoterfärder i påsk

Många sjöar ligger fortfarande med is och lockar till fina skoterfärder i påsk. Ofta erbjuder frusna sjöar och andra vattendrag den bästa färdvägen.

På grund av den ovanligt milda inledningen på vintern så uppmanar vi till extra stor försiktighet till er som ska ut på skoter!

Som alltid på våren gäller det att vara extra uppmärksam. Solen står högt och värmer isen på djupet. En is som är hård och stabil på morgonen efter en kall natt kan frampå dagen värmas upp och snabbt förvandlas till en obärig sörja.

På sådan is gäller inte de vanliga tumreglerna om hur tjock isen bör vara för att vara säker. En värmeskadad våris kan vara ”hur tjock som helst” utan att för den skull vara bärig. Åker man igenom på en sådan is är det mycket svårt att ta sig upp utan hjälp. Isdubbar gör ingen nytta, det går inte att få fäste i sörjan.

Innan du ger dig ut:

• Planera färdvägen, lyssna gärna med ortsbefolkningen om du är osäker.
  • Undvik att köra på okända vattendrag.
  • Undvik mörkerkörning, på okända, ej ruskade överfarter.
  • Kom ihåg att tidigare ”säkra” överfarter snabbt kan försämras, speciellt vid reglerade eller strömmande vattendrag.
  • Kör aldrig ensam och håll ut avstånden mellan snöskotrarna. Har du pulka kopplad, låt kapellet vara öppet.
  • Ha lyset på även dagtid.
  • Bär hjälm och medför ombyteskläder.
  • Isdubbar bärs runt halsen och räddningslina medförs åtkomlig.
  • Om förutsättningarna kräver det, använd extra flythjälp, exempelvis flytplagg/flytunderställ.

Ytterligare information finns på www.issäkerhet.se eller kontakta:

Magnus Liljeqvist, Ordförande Nolaskogs Skoterklubb, 070-314 41 31, skoterklubben@telia.com www.nolaskogsskoterklubb.com

Jan Insulander, Projektledare Issäkerhetsrådet, 070-594 15 96

Mikael Olausson, Områdesansvarig Säkerhet, Svenska Livräddningssällskapet, 076-94114 65, mikael.olausson@sls.a.se