Fortsatt stöd från Svenskt Friluftsliv ger möjlighet att jobba vidare mot målet NOLL drunkningar

Nu är fördelningen av statsbidrag till landets friluftslivsorganisationer för år 2021 klar. Svenska Livräddningssällskapet får 5 085 000 kronor i form av organisations- och verksamhetsbidrag. Bidraget ska i första hand användas till att sprida kunskap om issäkerhet, utbilda ungdomsledare inom livräddningsverksamheten och ta fram ett mentorprogram för friluftslivsorganisationer.

- Bidragen vi får är en otroligt viktig del av vår verksamhet, framför allt för att de ger oss möjlighet att utveckla befintliga områden och att starta nya. Under 2021 kommer vi bland annat att fortsätta utveckla Is-säkerhetsrådets viktiga arbete med att sprida kunskap till allmänheten om trygghet och säkerhet vid och på våra isar. Vi kommer även att utveckla vår satsning för att skapa en barn- och ungdomsledarutbildning för Youth Camps. Vi kommer också i samverkan med bland annat Sportfiskarna och Kanotförbundet fortsätta arbetet med Mentor -Adept programmet som ska hjälpa medlemsorganisationerna att hitta nya ledare i nya grupper i syfte att stärka och bredda friluftslivet, säger Magnus Erstrand, generalsekreterare för Svenska Livräddningssällskapet.

- Det känns särskilt viktigt i år att fördela de statliga medlen så att många ges möjlighet att kunna aktivera sig och utöva friluftsliv. Många bra projekt kommer under året bidra till mer välmående hos befolkningen, säger Ulf Silvander generalsekreterare för Svenskt Friluftsliv.

Organisationen Svenskt Friluftsliv ansvarar för fördelningen av statsbidrag sedan år 2010. Totalt inkom 72 ansökningar från 32 olika organisationer om totalt 68 MSEK, varav 31 MSEK i organisationsbidrag (17 ansökningar) och 37 MSEK i verksamhetsbidrag (55 ansökningar). Översökningsgraden var nästan 50 procent.

För att få bidrag krävs att friluftsorganisationen värnar det enkla, naturnära och långsiktigt hållbara friluftslivet, främjar hälsa och goda möjligheter att utöva friluftsliv samt ett tryggt och säkert friluftsliv, bidrar till att utveckla barns och ungdomars intresse för motion och friluftsliv, eller verkar för ökad kunskap om och hänsyn till natur- och kulturmiljön samt allemansrätten.

För att ta del av hela protokollet om fördelningen besök www.svensktfriluftsliv.se/bidrag

För ytterligare information

Magnus Erstrand, generalsekreterare Svenska Livräddningssällskapet 08-120 102 44

Ulf Silvander, generalsekreterare Svenskt Friluftsliv, 070-433 51 47