Isen på väg in över Sveriges vatten

Isen på väg in över Sveriges vatten

Nyis i Mellansverige och Norrlandskusten

De senaste veckornas kyla har gjort att isarna har lagt sig på en del mindre och medelstora sjöar i Mellansverige. Entusiastiska och kunniga långfärdsskridskoåkare har redan tagit de efterlängtade första skären på nylagda blanka eller frostiga isar. Snart kan vi förvänta oss att iskunniga och säkerhetsmedvetna sportfiskare kommer ut och drar den första abborren.
För den breda allmänheten vill vi mana till stor försiktighet. Att bedöma bärigheten av den första svarta isen är väldigt svårt och kräver stor kunskap. Om det sedan kommer lite snö på isen är det nästan omöjligt utan redskap.
Att själv ta sig upp om man går igenom isen är svårt för de flesta och omöjligt för en del. Därför är det viktigt med sällskap på isen.

Några enkla regler för ökad säkerhet:
-
Undersök isens bärighet innan du går ut på den och vid förflyttningar. Använd ispik eller isborr. För den som inte är väldigt iskunnig rekommenderar minst 10 cm kärnis.
- Ta hjälp och råd från erfarna om du är det minsta osäker.
- Kolla gärna med närboende eller fiskeklubbar som ofta kan ge en bra bild av isläget.
- Var aldrig ensam på isen. Att själv ta sig upp om isen brister kan vara svårt för den som inte är vältränad.
- Använd säkerhetsutrustning som ispik, isdubbar (bäres under hakan) och lättåtkomlig säkerhetslina. Någon form av flyt hjälp kan vara avgörande om du går igenom isen. Se till att placera telefonen i ett vattentätt fodral och värmeisolerande ficka.
- Lär dig isens svaga punkter. Särskilt viktigt att undvik nu är: strömsatta områden som in- och utlopp och sund.
- Håll dig på land om det finns minsta anledning att tro att isen kan vara farlig.
- Larma 112 vid livsfara för dig själv eller annan.

Vi består av 19 självständiga regionförbund, 10 lokalföreningar och en riksorganisation. Vi ingår i ILS - International Lifesaving Federation, som är en paraplyorganisation för alla livräddningsorganisationer världen över. Läs mer om oss på: www.svenskalivraddningssallskapet.se eller www.facebook.com/svenskalivräddningssällskapet.