Preliminär rapport för omkomna vid drunkningsolyckor februari 2022

Preliminär rapport för omkomna vid drunkningsolyckor februari 2022

Svenska Livräddningssällskapets, SLS, preliminära sammanställning över omkomna vid drunkningsolyckor visar att 4 personer omkom under februari 2022 jämfört med 11 personer under februari 2021. Under årets två första månader har totalt 4 personer mist livet vid drunkningsolyckor jämfört med 14 personer under samma period föregående år.

2022 februari 2021
2 is 10
1 bad 0
1 övriga 1
4 totalt 11

Kortfattad beskrivning av drunkningsolyckor med dödlig utgång under februari 2022

2/2 Sjö, is, fiske, man, 80-årsåldern

Mellerud, O-län

En man har omkommit i samband med en drunkningsolycka i Mellerud. En man i 80-årsåldern påträffades avliden i vattnet efter att gått igenom isen i samband med isfiske. Det finns inga misstankar om brott i samband med händelsen.

9/2 offentlig bassäng, bad, pojke, tre år

Centralbadet, Norrköping, E-län

Treårige pojke som var inblandad i en drunkningsolycka på Centralbadet i Norrköping har avlidit på sjukhus. Pojken drabbades av hjärtstopp och fick hjärt-lungräddning av personal på plats. Händelsen utreds nu som vållande till annans död.

20/2 Sjö, is

Yngern, Högmossbadet, Nykvarn, AB-län

Larmet kom klockan 12.02 på söndagen om att en drunkningsolycka tycktes ha skett i närheten av Hökmossbadet. Inringaren av larmet hade hittat en isvak med tillhörigheter. Räddningstjänsten var där och sökte. Även polis och ambulans var på plats. En avliden person påträffades i vattnet. Kroppen bärgades och fördes till rättsmedicinsk undersökning. Polisen misstänker initialt inget brott.

26/2 Hav, övrigt

Ribersborg, Malmö, M-län

En privatperson ska ha hittat kroppen vid vattnet. Polis, ambulans och räddningstjänst var på plats. Kroppen ska sedan ha förts i väg med ambulans. Polisen misstänker än så länge inget brott och vill inte lämna några detaljer såsom kön eller ålder. Det är heller inte bekräftat hur personen dött men polisen säger att de inte tror att det inträffat nyligen.

För ytterligare information kontakta:

Mikael Olausson, områdesansvarig säkerhet, 08-120 102 45, mikael.olausson@sls.a.se

* Statistiken bygger på data hämtad från flera olika källor: mediers rapportering, rapporter från våra egna lokala och regionala förbund, samt att uppgifterna kontrolleras med polis och räddningstjänst. Statistikens stäms regelbundet av mot olika officiella källor, exempelvis MSB:s IDA-databas över räddningsinsatser, Socialstyrelsens dödsorsaksregister och Transportstyrelsens statistik över fritidsbåtsolyckor. Statistiken sammanställs varje månad och i januari varje år görs en årssammanställning. Sammanställningen redovisar omkomna genom drunkning i Sverige samt drunknade svenska medborgare utomlands -exklusive suicid.