Preliminär rapport för omkomna vid drunkningsolyckor januari 2022

Preliminär rapport för omkomna vid drunkningsolyckor januari 2022

Svenska Livräddningssällskapets, SLS, preliminära sammanställning över omkomna vid drunkningsolyckor visar att 0 personer mist livet under januari 2022, jämfört med 3 personer samma period 2021.

2022 januari 2021
0 is 1
0 bad 1
0 övriga 1
0 totalt 3

För andra tillfället någonsin redovisas noll omkomna i drunkningsolyckor för januari månad. Det är en mycket bra inledning på året. Nu gäller det att inför kommande aktiviteter i närtid; till exempel i samband is-fiske och skridskoåkning, vidta fortsatt försiktighet genom att ta reda på vilka förutsättningar som råder avseende kvalitet och bärighet för isen. Det kan innebära att planera färdväg och utföra extra kontroll av säkerhetsutrustning som; ispik, isdubbar, räddningslina och ryggsäck. Det är också ett bra tillfälle att fundera på hur man ska agera vid ett eventuellt ofrivilligt plurr. Även om man förberett sig noga och har sinnesnärvaro att göra ”rätt” saker, behövs kraft och ork för att ta sig upp ur en is-vak. Extra jobbigt om det är mycket bristande is.

Svenska Livräddningssällskapet genomför Isförevisningar. Det är ett bra tillfälle att dels inhämta kunskap om isens svaga punkter och varför det är extra lurigt på dessa plaster, dels lära sig hur man använder sin säkerhetsutrustning. Dessutom ges möjlighet att under säkra omständigheter uppleva hur det känns att ”plurra” och ta sig upp med egna krafter och kanske testa att göra ett ombyte till torra och vindtäta kläder. Läs mer på: www.isäkerhet.se

Kortfattad beskrivning av drunkningsolyckor med dödlig utgång under januari 2022

Inga dödsolyckor

För ytterligare information kontakta:

Mikael Olausson, områdesansvarig säkerhet, 08-120 102 45, mikael.olausson@sls.a.se

* Statistiken bygger på data hämtad från flera olika källor: mediers rapportering, rapporter från våra egna lokala och regionala förbund, samt att uppgifterna kontrolleras med polis och räddningstjänst. Statistikens stäms regelbundet av mot olika officiella källor, exempelvis MSBs IDA-databas över räddningsinsatser, Socialstyrelsens dödsorsaksregister och Transportstyrelsens statistik över fritidsbåtsolyckor.

Statistiken sammanställs varje månad och i januari varje år görs en årssammanställning.

Sammanställningen redovisar omkomna genom drunkning i Sverige samt drunknade svenska medborgare utomlands -exklusive suicid.